Obowiązujące przepisy prawa oświatowego umożliwiają kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych i w oddziałach integracyjnych. Natomiast zadaniem samorządu miejskiego jest zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym.
Organizacja nauczania specjalnego to – oprócz odpowiednich metod i form wsparcia opisanych w zaleceniach z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, dobranych zgodnie z możliwościami psychofizycznymi ucznia – również pomoc i opieka nauczyciela wspierającego, wykorzystanie sprzętu specjalistycznego, wykorzystanie dostosowanych podręczników i materiałów edukacyjnych oraz dodatkowe specjalistyczne zajęcia a czasami wsparcie przez osoby z personelu pomocniczego.
Podstawą objęcia ucznia wsparciem lub specjalną organizacją nauki są dokumenty wydawane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną takie jak:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
- opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Dla pozostałych uczniów, którzy mają trudności w przyswajaniu treści nauczania, poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydaje opinię o dostosowaniu wymagań edukacyjnych.
Pod pojęciem ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi trzeba rozumieć zarówno dzieci, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jak i te, które mają trudności w realizacji standardów wymagań programowych, wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania (niższe niż przeciętne możliwości intelektualne, a także dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia), zdrowotnego (dzieci przewlekle chore) oraz ograniczeń środowiskowych (dzieci imigrantów, dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo). Takie rozumienie specjalnych potrzeb edukacyjnych ma na celu wdrożenie i urzeczywistnienie idei wyrównywania szans edukacyjnych wszystkich uczniów.
W miejskich placówkach oświatowych organizowane jest kształcenie, wychowanie i opieka dla dzieci i młodzieży wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy w formie:
- zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, które organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- zajęć socjoterapeutycznych, oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, które organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne,
- logopedycznych dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeń językowych
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, które organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego.
Uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dostosowuje się wymagania edukacyjne oraz formy i metody pracy w zależności od indywidualnych potrzeb oraz zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej lub lekarza.
W jednostkach oświatowych, w których kształceniem specjalnym objęte są dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, w celu współorganizowania kształcenia zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej uczniów niepełnosprawnych. Kadrę dydaktyczą w tych placówkach stanowią wyspecjalizowani pedagodzy, posiadający kwalifikacje do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Organizuje się również nauczanie indywidualne dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
W mieście Sochaczew funkcjonują trzy publiczne placówki w których funkcjonują oddziały integracyjne:
Miejskie Przedszkole nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Sochaczewie przy ul. 15 Sierpnia 50
Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Sochaczewie, ul. Stanisława Staszica 25,
Szkoła Podstawowa nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. Króla Władysława Jagiełły w Sochaczewie, ul. Stanisława Staszica106
W najbliższej okolicy miasta Sochaczew znajdują się placówki:
Niepubliczna Szkoła Podstawowa z Oddziałami Przedszkolnymi Realizująca Program Rehabilitacji „Nasza Szkoła” w Sochaczewie Al. 600-lecia 66B tel. (46) 862 30 37
Zespół Szkół Specjalnych w Erminowie, tel./fax (46) 862 24 04
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im. Płk. Jerzego Strzałkowskiego w Lesznie, ul. Sochaczewska 4, tel. (22) 725 90 38
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Mocarzewie, Mocarzewo 13, 09-540 Sanniki, tel. (24) 277 63 92
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Skierniewicach, ul. Nowobielańska 100, 96-100 Skierniewice, tel. (46) 833 96 00