{index_ob_css}{index_ob_js}
Kontakt:
Adres: ul. 1 Maja 16, 96-500 Sochaczew
Tel.: 46 8622730, 8622235, 8622275
Fax.: 046 8622602
e-mail: srodowisko@sochaczew.pl, SmieciPoNowemu@sochaczew.pl
Godziny przyjęć:
Od poniedziałku do piątku: 8.00 - 16.00
Kierownictwo:
Naczelnik: Agnieszka Tomaszewska
Tel.: (46) 8622235 w. 337
e-mail: srodowisko@sochaczew.pl
Referat Gospodarki Odpadami Komunalnymi (GOK)
Pracownicy:
Specjalista – Justyna Brzóska-Adamiak , pok. 323, tel. w. 410, 411
Podinspektor - Urszula Siekiera, pok. 323, tel. w. 410, 411, urszula.siekiera@sochaczew.pl
Pomoc administracyjna - Zuzanna Wachowska, pok. 324, tel. w. 412, e-mail: zuzanna.wachowska@sochaczew.pl
Pomoc administracyjna - Justyna Krasińska, pok. 324
Kierownik Referatu Ochrony Środowiska - Magdalena Misiewicz - Rosik, pok. 324, tel. w. 397, e-mail: srodowisko@sochaczew.pl
Podinspektor - Martyna Ploch - pok. 324, w. 391
Kompetencje i zadania:
Do zakresu działania Wydziału należy wykonywanie zadań związanych z gospodarką odpadami komunalnymi i ochroną środowiska na terenie Miasta, obejmujących w szczególności:
1. Zaplanowanie, wdrożenie i nadzór nad realizacją gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
2. Prowadzenie spraw związanych z kształtowaniem i realizowaniem założeń polityki ochrony środowiska, w tym:
a) wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości (ustawa o ochronie przyrody),
b) wydawanie decyzji o umorzeniu opłaty za usunięcie drzew lub krzewów jeżeli przesadzone lub posadzone w zamian drzewa lub krzewy zachowały żywotność po upływie 3 lat od dnia ich przesadzenia lub posadzenia lub nie zachowały żywotności z przyczyn niezależnych od posiadacza nieruchomości (ustawa o ochronie przyrody),
c) wydawanie decyzji w sprawie rozłożenia na raty lub przesunięcia terminu płatności opłaty za usunięcie drzew lub krzewów ( ustawa o ochronie przyrody ),
d) wydawanie decyzji w sprawie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za:
- zniszczenie terenów zieleni albo drzew lub krzewów spowodowane niewłaściwym wykonaniem robót ziemnych lub wykorzystaniem sprzętu mechanicznego albo urządzeń technicznych oraz zastosowaniem środków chemicznych w sposób szkodliwy dla roślinności ( ustawa o ochronie przyrody),
- usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia (ustawa o ochronie przyrody),
- zniszczenie drzew, krzewów lub terenów zieleni spowodowane niewłaściwym wykonywaniem zabiegów pielęgnacyjnych ( ustawa o ochronie przyrody ),
e) wydawanie decyzji w sprawie odroczenia terminu płatności kary pieniężnej, na okres 3 lat, jeżeli stopień uszkodzenia drzew lub krzewów nie wyklucza zachowania ich żywotności oraz możliwości odtworzenia korony drzewa i jeżeli posiadacz nieruchomości podjął działania w celu zachowania żywotności tych drzew lub krzewów (ustawa o ochronie przyrody),
f) wydawanie decyzji w sprawie umorzenia po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o odroczeniu kary i stwierdzeniu zachowania żywotności drzewa lub krzewów albo odtworzeniu korony drzewa (ustawa o ochronie przyrody),
g) wydawanie decyzji o umorzeniu w całości kary pieniężnej za zniszczenie zieleni, jeżeli posiadacz nieruchomości odtworzył w najbliższym sezonie wegetacyjnym zniszczony teren zieleni (ustawa o ochronie przyrody),
h) wydawanie decyzji o rozłożeniu na raty administracyjnej kary pieniężnej (ustawa o ochronie przyrody),
i) nadzór nad stanem zieleni wysokiej, rosnącej nad terenach, należących do gminy,
j) wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia (ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach oddziaływania na środowisko),
k) wydawanie decyzji nakazującej posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania, z wyjątkiem gdy obowiązek usunięcia odpadów jest skutkiem wydania decyzji o cofnięciu decyzji związanej z gospodarką odpadami w miejscu do tego celu (ustawa o odpadach),
l) wykonywanie zadań wynikających z ustawy Prawo geologiczne i górnicze,
m) utrzymywanie grobów i cmentarzy wojennych w należytym porządku i czystości,
n) wykonywanie zadań w zakresie gospodarowania wodami, ochrony wód i ich zasobów (ustawa Prawo wodne) obejmujących w szczególności:
- utrzymywanie we właściwym stanie sanitarnym i porządkowym rowów melioracyjnych, będących własnością gminy,
- wykonywanie pomiarów podstawowych wskaźników substancji zanieczyszczających wprowadzanych w wodach opadowych do wód lub do ziemi,
- naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska z tytułu wprowadzania substancji zanieczyszczających do powietrza oraz do wód lub do ziemi,
- wydawanie decyzji wyznaczającej część nieruchomości umożliwiającej dostęp do wody objętej powszechnym korzystaniem,
- wydawanie decyzji nakazującej właścicielowi gruntu przywrócenia stanu poprzedniego lub wykonania urządzeń zapobiegających szkodom, jeżeli spowodowane przez właściciela gruntu zmiany stanu wody na gruncie szkodliwie wpływają na grunty sąsiednie,
- wydawanie decyzji zatwierdzających ugody dotyczące ustalenia zmian stanu wody na gruncie, jeżeli zmiany te nie wpłyną szkodliwie na inne nieruchomości lub na gospodarkę wodną,
o) wykonywanie zadań w zakresie ochrony środowiska (ustawa Prawo ochrony środowiska) obejmujących w szczególności:
- wydawanie decyzji nakładającej na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązku przeprowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji, wykraczających poza obowiązki, o których mowa w art. 147 ust. 1,2 i 4 ww. ustawy, lub obowiązki nałożone w trybie art. 56 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli z przeprowadzonej kontroli wynika, że nastąpiło przekroczenie standardów emisyjnych,
- wydawanie decyzji ustalających wymagania w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska,
- wydawanie decyzji w sprawie wnoszenia sprzeciwu w sprawie rozpoczęcia eksploatacji instalacji nowo zbudowanej lub zmienionej w sposób istotny, która podlega zgłoszeniu,
- wydawanie decyzji nakazujące osobie fizycznej, której działalność negatywnie oddziałuje na środowisko, wykonanie w określonym czasie czynności zmierzających do ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko,
- wydawania decyzji w sprawie wstrzymania użytkowania urządzenia lub instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, prowadzonej przez osobę fizyczną w ramach zwykłego korzystania ze środowiska w przypadku nie dostosowania się do wymogów ww. decyzji,
- wydawanie decyzji wyrażających zgodę na podjęcie wstrzymanej działalności lub użytkowania po stwierdzeniu, że ustały przyczyny wstrzymania działalności lub użytkowania, wydane na podstawie ww. decyzji,
- występowanie z wnioskiem do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z prośbą o wstrzymanie działalności, która zagraża życiu lub zdrowiu ludzi oraz powoduje znaczne pogorszenie stanu środowiska,
- przyjmowanie wyników pomiarów,
- przyjmowanie zgłoszeń, o których mowa w art. 152 ust. 1 ww. ustawy,
- współpraca z Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska w zakresie monitoringu środowiska oraz składanie wniosków o przeprowadzenie kontroli,
3. Koordynowanie działań podległego Wydziału.
4. Opracowywanie projektów uchwał, programów, planów, strategii, regulaminów w zakresie zadań Wydziału.
5. Wykonywanie innych czynności związanych z zakresem zadań Wydziału
Do zakresu działania Referatu Gospodarki Odpadami należy w szczególności:
1. Prowadzenie gminnego systemu gospodarki odpadami poprzez:
a) nadzór nad przedsiębiorstwem, który w drodze przetargu jest odbiorcą odpadów komunalnych od nieruchomości objętych systemem, w szczególności:
- spełniane wymogów określonych w obowiązujących przepisach,
- terminowe wywiązywanie się z przyjętego harmonogramu odbioru odpadów komunalnych,
- ocena jakości realizacji zleconej usługi odbioru, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
- rozliczenie za zrealizowaną usługę, odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od mieszkańców
b) prowadzenie i aktualizowanie ewidencji podmiotów objętych systemem,
c) prowadzenie spraw dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w oparciu o ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,
d) podejmowanie działań w celu objęcia wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy, zobowiązanych do wnoszenia opłat, systemem gospodarowania odpadami komunalnymi.
2. Opracowywanie projektów uchwał, programów, planów, strategii, regulaminów w zakresie zadań referatu,
3. Koordynowanie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych obejmującej frakcje zgodnie z obowiązującym Regulaminem Utrzymania Czystości i Porządku na terenie Gminy Miasto Sochaczew, w tym tworzenie punktów selektywnej zbiórki odpadów,
4. Prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi.
5. Przyjmowanie i weryfikacja składanych przez przedsiębiorców sprawozdań kwartalnych oraz sporządzenie do Marszałka Województwa i Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi.
6. Podejmowanie działań w celu zapewnienia osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła; ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania; recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych.
7. Dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi.
8. Prowadzenie Rejestru działalności regulowanej.
9. Prowadzenie obsługi księgowej systemu gospodarki odpadami komunalnymi.
10. Prowadzenie egzekucji należności z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
11. Wykonywanie innych czynności związanych z zakresem zadań Referatu.