Do końca 2024 roku aż 33 lokalne drogi zostaną utwardzone asfaltem, część z nich zyska oświetlenie i kanalizację deszczową, a cały program w 77 procentach zostanie sfinansowany z rządowej dotacji z Polskiego Ładu. Wykonawcą prac będzie firma Strabag. 12 kwietnia w kramnicach z jej pełnomocnikiem podpisano umowę o wartości prawie 28 mln zł.
Jak mówił Piotr Osiecki, to największy kontrakt drogowy w historii naszego samorządu i największe dofinansowanie, jakie uzyskaliśmy. Z drugiej edycji Polskiego Ładu ratusz otrzymał 21,85 mln bezzwrotnej dotacji, a wielki udział miał w tym Maciej Małecki, wiceminister resortu Aktywów Państwowych.
- To kolejny program dotykający najważniejszej strefy funkcjonowania miasta, czyli układu drogowego. Przez wiele lat realizowaliśmy program „Drogi zamiast błota”, dzięki któremu nową nawierzchnię asfaltową uzyskało kilkadziesiąt ulic. Teraz, tylko w ramach Małej Ojczyzny Chopina, przebudowie ulegną 33 drogi, nie tylko osiedlowe, ale też bardzo ważne dla całego układu komunikacyjnego jak np. Wojska Polskiego – mówił burmistrz.
I przypomniał, że w 2021 roku radni wydzielili w budżecie pieniądze na opracowanie dokumentacji projektowej, na jej podstawie złożono stosowny wniosek do Polskiego Ładu, ogłoszono przetarg na wykonawstwo. Do zawarcia umowy ze Strabagiem potrzebne było jeszcze jedno – dokładne rozpisanie sposobu finansowania prac.
- Kropka nad „i” postawiona została na sesji 28 marca, gdy radni zabezpieczyli całość środków na ten kontrakt. Bardzo serdecznie dziękuję radnym, a mam na myśli wspaniałą dwunastkę, która od początku pilotuje, wspiera, podejmuje konkretne decyzje, by móc inwestować w Sochaczewie, rozwiązywać problemy mieszkańców. Bo to jest główny cel działania samorządu – podsumował Piotr Osiecki.
Z kolei minister Maciej Małecki zaznaczył, że Sochaczew jest przykładem miejscowości, która bardzo dynamicznie rozwija się odkąd władzę w Polsce przejął rząd PiS.
- Mówię to jako przedstawiciel polskiego rządu, ale też jako poseł ziemi sochaczewskiej i mieszkaniec Sochaczewa. W mniejszych miejscowościach wciąż brakuje pieniędzy na zaspokojenie potrzeb inwestycyjnych, bo te są potężne, często trzeba nadrabiać zaległości, dlatego programy rządu to jest strzał w dziesiątkę dla Polski lokalnej – przekonywał.
Podkreślał, że 33 ulice mogą być przebudowane dzięki współpracy władz centralnych i samorządu. Do 22 mln złotych dotacji burmistrz oraz radni dołożyli wkład własny i objęli program drogowy spójnym, pewnym i stabilnym finansowaniem.
- Cieszę się, że mieszkańcy wielu osiedli, bo ten projekt dotyczy całego miasta, będą mogli doczekać się poprawy warunków swojego życia, bo te wszystkie programy, które przygotowujemy i realizujemy z samorządami mają wspólny cel – poprawę jakości życia mieszkańców. Chcemy, żeby mieszkańcy pięknego i dumnego Sochaczewa mieli takie same warunki do życia jak mieszkańcy największych aglomeracji – mówił minister.
Marcową uchwałę o finansowaniu przebudowy 33 ulic poparli radni Sochaczewskiego Forum Samorządowego i PiS: Selena Majcher, Piotr Pętlak, Sylwester Kaczmarek, Edward Stasiak, Sławomir Dorywalski, Arkadiusz Karaś, Marcin Cichocki, Krystyna Dybiec, Renata Sokołowska, Magdalena Zborowska, Sylwester Zdzieszyński.
Wyszli z sesji i nie brali udziału w głosowaniu radni PO, Koalicji dla Sochaczewa i Bezpartyjni Samorządowcy: Janusz Bąbała, Robert Błaszczyk, Jacek Krzemiński, Adam Kloch, Jolanta Kulpa-Szczepaniak.
Nazwa projektu: Mała Ojczyzna Chopina. Przebudowa dróg miejskich stanowiących element tras turystycznych i ścieżek rowerowych - etap I - poprawa bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców miasta
Wykonawca prac: spółka STRABAG, Pruszków, za cenę 27.851.300 zł.
Finansowanie: Łącznie na inwestycję zabezpieczono 28.100.000 zł – 11.050.000 zł w 2023 roku i 17.050.000 zł w 2024 r. Zadanie w 77 proc. zostanie sfinansowane z rządowej dotacji w wysokości 21.850.000 zł.
- Armii Krajowej
- Bajeczna
- Bolechowskich
- Bora-Komorowskiego
- Brzozowa (od Radiowej do Kasztanowej)
- Cmentarna (odcinek równoległy do Traugutta)
- Graniczna (od Jagiellońskiej do Podgórnej)
- Hugo–Badera
- Iwaszkiewicza (wraz z oświetleniem ulicznym)
- Jana Kazimierza
- Jasna
- Jesionowa (od Radosnej)
- Kasprowicza
- Kasztanowa
- ks. Twardowskiego
- Kwiatowa
- Lema
- Leśmiana
- Łąkowa (od Trojanowskiej do Twardowskiego)
- Planowa
- Porzeczkowa (wraz z oświetleniem ulicznym)
- Radosna
- Reymonta (od 1 Maja do Piłsudskiego wraz z kanalizacją deszczową)
- Roweckiego
- Srebrna
- Tomickiego (do Bojowników)
- Wczasowa (od Asnyka do Zalewowej)
- Wierzbowa
- Wojska Polskiego (od Ziemowita do 15 Sierpnia wraz z kanalizacją deszczową)
- Wróblewskiego (od torów do Wojska Polskiego)
- Zapolskiej (wraz z oświetleniem ulicznym)
- Żwirowa
- Żytnia (od Olimpijskiej do Warszawskiej wraz z kanalizacją deszczową)