SBO na nowych zasadach
4 kwietnia radni uchwalili regulamin budżetu obywatelskiego na 2026 rok. Po rocznej przerwie SBO powraca w zmienionej formule, z podziałem na dzielnice. W każdej do podziału będzie 140 tys. zł.
Jak mówi Agata Kalińska, naczelnik Wydziału Sportu i Organizacji Pozarządowych UM, ta edycja różni się od poprzednich przede wszystkim tym, że jest to budżet okręgowy.
– Miasto zostało podzielone na cztery dzielnice i w każdej z nich do dyspozycji będzie 140 tysięcy złotych. Wprowadzono również podział na projekty duże do 100 tys. zł, średnie do 25 tys. zł i małe do 5 tys. zł. Ideą SBO w nowej odsłonie jest to, aby w każdym okręgu zrealizować przynajmniej jeden projekt – informuje Agata Kalińska.
Wyznaczono cztery obszary: Boryszew, Chodaków z Wypaleniskiem, ścisłe centrum oraz część centrum z terenami za Bzurą. Wedle nowych zasad z SBO będzie można zrealizować aż dwadzieścia propozycji mieszkańców – cztery duże, cztery średnie oraz dwanaście małych. W każdym z okręgów projekt, który uzyska największą liczbę głosów mieszkańców, automatycznie zostanie skierowany do realizacji, a pozostałe będą wykonywane w ramach dostępnych (pozostałych po pierwszym wyborze) środków finansowych, zgodnie z miejscem zajmowanym w wyniku głosowania, aż do wyczerpania puli. W przypadku, gdy nie wystarczy pieniędzy na kolejny projekt z tej listy, do realizacji zostanie skierowane kolejne zadanie, na które wystarczy środków.
Projekt może zgłosić każdy mieszkaniec miasta, wypełniając formularz z opisem planowanego zadania i dołączając listę poparcia z co najmniej dziesięcioma podpisami. Należy przy tym pamiętać, że nie mogą być zgłaszane projekty, które są sprzeczne z obowiązującymi planami i programami przyjętymi przez miasto Sochaczew, kolidują z rozpoczętymi inwestycjami miejskimi, naruszają przepisy prawa lub z założenia nie są ogólnodostępne.
Nabór wniosków rozpocznie się 30 czerwca i potrwa do 14 lipca tego roku. Następnie zbierze się komisja weryfikacyjna, która sprawdzi poprawność złożonych wniosków pod kątem formalnym i merytorycznym. 8 sierpnia lista zakwalifikowanych projektów zostanie podana do publicznej wiadomości. Później będzie czas na ewentualne odwołania i ich rozpatrzenie, a 25 sierpnia poznamy ostateczną listę projektów, na które w okresie 15-30 września będzie można głosować. Najpóźniej 22 października dowiemy się, jakie decyzje podjęli mieszkańcy.
Do głosowania uprawnieni będą wszyscy sochaczewianie, bez względu na wiek. Każdy będzie mógł wybrać maksymalnie trzy zgłoszone projekty i postawić przy nich krzyżyk na karcie papierowej lub w elektronicznym formularzu. Urny na głosy staną w szkołach, placówkach sportu i kultury oraz w urzędzie miejskim.
Projekt SBO został poddany konsultacjom społecznym, podczas których nie zgłoszono żadnych uwag. Radni zaakceptowali przedstawioną uchwałę jednogłośnie. Dziękując za tę decyzję, burmistrz Daniel Janiak podkreślał, że jest to projekt otwarty i w razie potrzeby będzie go można modyfikować w kolejnych edycjach, ale najpierw trzeba się przyjrzeć, jak zadziała po zmianach.
– Najważniejsze, że SBO wraca. Nasz autorski projekt uzyskał aprobatę władz Mazowsza i będzie referowany na konferencji we Francji, w Lille, na którą zostaliśmy zaproszeni wraz z wiceburmistrzem Kamilą Gołaszewską-Kotlarz. Cieszę się, że samorząd województwa pokryje wszystkie koszty, a my będziemy mogli mówić o sochaczewskim społeczeństwie obywatelskim. Przygotowaliśmy obszerną prezentację, pokazującą, jak zmieniał się SBO i jak planujemy go jeszcze bardziej rozwijać – mówił w czasie sesji.
W poprzednich edycjach SBO mieszkańcy zgłosili ponad 300 projektów, z których udało się zrealizować 47. Dzięki budżetowi obywatelskiemu powstały nowe place zabaw, plaża, siłownie plenerowe, chodniki, parkingi, wyremontowano boiska, zorganizowano wydarzenia kulturalne. Co zaproponują sochaczewianie w tym roku? Przekonamy się już niebawem.
Ig