Tak mogłaby wyglądać wieża ciśnień cz. III
Jaka będzie przyszłość liczącej sobie ponad sto lat wieży ciśnień? Jak sochaczewianie widzą jej przeznaczenie? Podpowiadamy możliwe rozwiązania wraz ze studentami Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. To trzecia i ostatnia propozycja.
Samorząd miasta stał się właścicielem zabytkowej wieży ciśnień. Akt notarialny podpisano z PKP tuż przed Sylwestrem. Przy tej okazji sekretarz miasta dr Joanna Niewiadomska-Kocik, nadzorująca w ratuszu działania w zakresie kultury i ochrony zabytków, zaproponowała, aby po wcześniejszym sprawdzeniu, czy obiekt jest bezpieczny, urządzić w nim dzień otwarty, pokazać wszystkim chętnym wnętrze i potencjał wieży. Po co? By o przyszłym zagospodarowaniu zabytku zdecydowali mieszkańcy, sami wskazali sposób jego zagospodarowania.
- Jeszcze w marcu zaprosimy do zwiedzania tego obiektu. Ustalamy dogodny termin, by każdy zainteresowany mógł skorzystać z tej możliwości. Na pewno będzie to dzień wolny od pracy. O dokładnej dacie poinformujemy z odpowiednim wyprzedzeniem – mówi Joanna Niewiadomska-Kocik.
Kilka razy nad wykorzystaniem wieży pochylali się studenci Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. W ramach prac semestralnych brali udział w konkursie, jaki miasto i uczelnia organizowały dla studentów ostatniego roku tego kierunku.
Dziś przyjrzymy się propozycji opracowanej przez Artura Hejniaka, Aleksandrę Nesterowicz i Alicję Smyk. Jej autorzy przypominają, że wieża na wysokość 29 m, kubaturę 1760 m3; pojemność zbiorników 230 m3. Podzielona jest na pięć kondygnacji o wysokości: I - 7,3 m; II - 4,2 m; III - 3,5 m; IV - 7,5 m; V (poddasze) - 8,3 m. Wieża posiada konstrukcję żelbetową, zbiorniki na wodę również są żelbetowe.
Zdaniem studentów nową funkcją budynku powinno być utworzenie wspólnej przestrzeni dla mieszkańców Sochaczewa. W założeniu miałoby być to miejsce spotkań czy wystaw, z lokalem gastronomicznym na niższych kondygnacjach. Dzięki wynajmowaniu powierzchni budynek zarobiłby na siebie, dzięki czemu koszty utrzymania byłyby niewielkie. Wnętrze wieży powinno mieć charakter bardziej industrialny, z betonowymi ścianami. Na ścianach mogą wisieć obrazy czy inne elementy, które będą opowiadać np. o historii kolei. Aby wieża mogła dobrze spełniać nowe zadania, konieczne byłoby stworzenie obok niej zielonego skweru lub placu zabaw dla dzieci. To wymagałoby przeniesienia parkingu obecnie znajdującego się obok budynku lub przynajmniej zmniejszenia jego powierzchni. Zdaniem autorów opracowania należy obok wieży wybudować zewnętrzną klatkę schodową jako drogę ewakuacyjną (miałyby się tam znaleźć również sanitariaty), budynek połączyć z ciągiem drogowym, a dodatkowo wybudować kładkę łączącą wieżę z peronem dworca PKP. Autorzy koncepcji sugerują, że wewnątrz należy zmienić wysokość kondygnacji lub wykonać dodatkowe, tak aby umożliwić mieszkańcom korzystanie z przestrzeni w najlepszy możliwy sposób. Od strony torów autorzy opracowania proponują posadzenie drzew, które pełniłyby także funkcję ekranów dźwiękowych, ale zadbać o to, aby bryła była widoczna – tu proponowane jest założenie iluminacji.
Być może ta koncepcja zainspiruje mieszkańców do zaproponowania własnych rozwiązań dotyczących wieży?
(ig)