Nowy sąd za dwa i pół roku
Budowa nowej siedziby sochaczewskiego sądu nabiera realnych kształtów. Sąd Apelacyjny w Łodzi, któremu podlega sochaczewski sąd, ogłosił przetarg, a wyłoniony w jego wyniku wykonawca będzie miał 30 miesięcy od daty podpisania umowy na oddanie obiektu do użytku.

Ustalenia zmierzające do powstania nowej siedziby Sądu Rejonowego w Sochaczewie mają ponaddziesięcioletnią historię. W 2015 roku proces zainicjował ówczesny prezes sądu Jacek Woźnica. Sąd Apelacyjny w Łodzi zadeklarował, że wpisze obiekt do planów inwestycyjnych, natomiast rada miasta przyjęła uchwałę intencyjną w sprawie zamiany działek – sąd ma otrzymać hektar miejskich gruntów na polach czerwonkowskich w zamian za obecny budynek sądu i działkę, na której stoi. Rok później podjęto tę decyzję już oficjalnie, a w 2020 roku wojewoda mazowiecki wyraził zgodę na zamianę działek. W 2021 roku sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Michał Woś poinformował w czasie konferencji w miejscu, gdzie ma zostać wybudowany nowy obiekt, że pieniądze w kwocie 60 milionów złotych na realizację tej inwestycji zostały przyznane i uzgodniono jej program. Pokazano wówczas wizualizację nowego budynku sądu wraz z zagospodarowaniem terenu. Ostateczne pozwolenie na budowę wydał starosta sochaczewski 9 listopada 2023 roku.
W efekcie prac projektowych i uzgodnień powstał projekt budowlany i można było ogłosić przetarg na wykonanie obiektu. Zainteresowane firmy mogą składać swoje oferty do 11 lutego. Jak zapisano w ogłoszeniu przetargowym, wyłoniony wykonawca będzie miał na realizację inwestycji 30 miesięcy od chwili podpisania umowy. Oznacza to, że budynek może zostać oddany do użytku na przełomie 2027 i 2028 roku.
Będzie to imponujący obiekt, składający się z trzech nadziemnych kondygnacji, ponad stu miejsc parkingowych, ciągów komunikacyjnych i terenów zielonych. Sam budynek ma mieć 6122 m2 powierzchni, w tym 3697 powierzchni użytkowej i 994 m2 powierzchni komunikacyjnej. Na parterze znajdzie się siedem sal rozpraw, biuro podawcze, pokoje dla ławników i świadków, rozmównice, poczekalnie, pokoje przesłuchań. Na pierwszym piętrze mają się znaleźć siedziby poszczególnych wydziałów – sekretariaty, pokoje sędziów oraz kancelaria tajna, pomieszczenia dla adwokatów i radców prawnych. Drugie piętro to miejsce dla dyrekcji, informatyków i pozostałych wydziałów.
Bryła budynku będzie miała regularny kształt, z filarami przy wejściu i dużymi oknami. Wysokość to blisko 13 metrów. W otoczeniu znajdzie się 101 miejsc parkingowych, ponad 3 tys. m2 zieleni, 4,5 tys. m2 zajmą drogi, parkingi i chodniki. Wykonawca musi też wybudować wszelkie instalacje zewnętrzne i wewnętrzne, ogrodzenia (w tym specjalną strefę konwoju), kancelarię tajną z wyposażeniem, kanalizację sanitarną i deszczową, zamontować elementy małej architektury, instalację fotowoltaiczną, wodociągową, elektryczną, zapasowe zasilanie elektryczne, stacje ładowania i wiele innych elementów. Obiekt będzie podłączony do miejskich sieci kanalizacyjnej i ciepłowniczej.
Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie i przeprowadzce sądu do nowego obiektu, na mocy zawartych porozumień, miasto stanie się właścicielem obecnej siedziby sądu przy ulicy 1 Maja. Jest to trzykondygnacyjny budynek o powierzchni 1650 m2 na działce 3677 m2. W kampanii wyborczej burmistrz Daniel Janiak deklarował, że docelowo ma być to miejsce dla sochaczewskich stowarzyszeń i innych organizacji pozarządowych. (IG)