Niedziela, 20 kwietnia 2025
Imieniny: Agnieszka, Teodor, Czesław
słonecznie
13°C

NIE dla autostrady!

 Do sochaczewskiego ratusza przesłane zostały mapy sugerowanego przebiegu projektowanej trasy szybkiego ruchu S50. Choć nie są to ostateczne rozstrzygnięcia, ich realizacja byłaby fatalna w skutkach, oznaczałaby wyburzenia, wysiedlenia, ludzkie dramaty, likwidację kilku ulic, brutalne wprowadzenie w tkankę miasta liczącej sześć pasów ruchu drogi stanowiącej część Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Burmistrz Daniel Janiak zaprasza 17 kwietnia o godz. 17.30 do boryszewskiego SCK na pierwsze spotkanie informacyjne, na którym pokazane zostaną mapy z przebiegiem S50. Zachęca też do składania opinii i uwag, które ratusz zbierze i prześle do inwestora oraz projektanta trasy.

Zdjęcie do NIE dla autostrady!

Przypomnijmy, że od kilku lat trwają prace koncepcyjne i projektowe nad budową Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW), a jej częścią ma być trasa szybkiego ruchu S50 biegnąca od Żyrardowa, przez Wiskitki, Guzów, Sochaczew, Wyszogród w kierunku Płońska. Droga ma mieć parametry autostrady, to znaczy sześć pasów ruchu, dwa dodatkowe pasy awaryjne i pośrodku pas zieleni. Kilka razy zmieniały się koncepcje jej przebiegu, lecz wydarzenia z ostatnich dni wskazują, że coraz mocniej forsowany jest pomysł wytyczenia sześciopasmówki przez Sochaczew, śladem obecnej drogi krajowej nr 50 (DK50), czyli po obwodnicy. Co to oznacza dla mieszkańców, szczególnie ulic znajdujących się najbliżej obwodnicy? Co to oznacza dla całego miasta? Odpowiedź nasuwa się sama.  

Z przesłanych do ratusza map wynika, że analizowany przez projektantów wariant nr 4 na wysokości Żyrardowa biegnie równo w śladzie DK50 (obwodnicy Żyrardowa), za węzłem z autostradą A2 w Wiskitkach zaczyna lekko wychodzić poza ślad pięćdziesiątki od zachodu, by właśnie od zachodniej strony ominąć Guzów i ponownie w ślad pięćdziesiątki wejść na wysokości miejscowości Wyczółki. Tuż za Wyczółkami odbija lekko na wschód, przekraczając ślad „pięćdziesiątki” i przed jednostką wojskową w Bielicach wraca w jej ślad. Następnie w Andrzejowie Duranowskim S50 zaczyna łagodnie odbijać na zachód, by w Janówku Duranowskim gładko wejść w obwodnicę miasta (DK50), połączyć się z nią kilkadziesiąt metrów przed granicą Sochaczewa.

- W tym wariancie pod nasypami przyszłej S50 znalazłyby się w całości ulice Głucha, Tartaczna, Północna, a także część Wyzwolenia, 15 Sierpnia, część ulicy Zamiejskiej, Bojowników i Zduńskiej. Do wyburzenia byłoby kilkadziesiąt domów stojących w pasie ziemi przeznaczonym pod autostradę, ale też domy, które straciłyby dostęp do drogi publicznej. One też musiałyby być wyburzone, bo bez dojazdu nie da się funkcjonować – mówi burmistrz Daniel Janiak.

I dodaje, że nie ma jego zgody na poprowadzenie autostrady przez środek miasta.

- Nie ma zgody na wyburzenia, wysiedlanie mieszkańców, przecięcie tkanki miejskiej sześciopasmową drogą. 17 kwietnia wspólnie powiedzmy to wyraźnie, że pomysł poprowadzenia autostrady przez Boryszew to pomyłka, najdelikatniej mówiąc nieporozumienie. Wszyscy razem – mieszkańcy, radni, przedsiębiorcy prowadzący w tym rejonie działalność gospodarczą – spytajmy,  dlaczego przyszła S50 omija wszystkie większe ośrodki miejskie, a brutalnie wkracza tylko w Sochaczew? Jeśli można ominąć Żyrardów, Wiskitki i Guzów, dlaczego nie Sochaczew? – mówi Daniel Janiak.  

Burmistrz deklaruje, że o pomoc w tej sprawie zwróci się do posłów ziemi sochaczewskiej i radnych sejmiku, każdego kto może wywrzeć wpływ na firmę Trakt i zlecającą opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

- Na spotkaniu mieszkańcy będą mogli zapoznać się z papierową dokumentacją proponowanego wariantu przebiegu S50. Będzie też można pobrać i wypełnić formularz opinii/uwag. Zebrane formularze zostaną przesłane do firmy Trakt, a ich kopie dodatkowo do GDDKiA. Zachęcam do przelania na papier swoich uwag, sugestii i obaw. Nie jesteśmy przeciwni inwestycjom, ale rozwój musi iść w parze z poszanowaniem człowieka. Wielu mieszkańców tego rejonu to osoby starsze, dla których przeprowadzka w jesieni życia byłaby traumatycznym przeżyciem. Nie można w tkankę miasta wprowadzać trasy o tak ogromnych parametrach - mówi Daniel Janiak.

Formularz można już pobrać ze strony Sochaczew.pl, wypełnić, zeskanować i przesłać do ratusza na adres S50@sochaczew.pl. Druki są również dostępne w Biurze Obsługi Klienta, na parterze UM. Wypełnione wystarczy pozostawić obsłudze BOK – najpóźniej do 25 kwietnia, do godz. 16.00.

- To pierwsze spotkanie poświęcone przebiegowi trasy S50. Zdaję sobie sprawę, że teraz żyjemy przygotowaniami do Wielkanocy, dlatego w tygodniu poświątecznym zaprosimy na kolejne. Gdy ostatecznie ustalimy datę i godzinę, natychmiast poinformujemy o tym mieszkańców – podsumowuje burmistrz.

(daw)

zdjęcie przedstawia mapę z zaznaczonym planowanym przebiegiem trasy s50 

Pliki do pobrania:

Formularz opinii
Format: pdf, 393.5 kB
powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

DO GÓRY

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.