Motocykliści Bzury – pasja i towarzyskie rajdy
Sport w dawnym Chodakowie, cz. 3
Chodaków w drugiej połowie XX wieku był miejscem, w którym intensywnie rozwijał się sport. Kontynuacją przedwojennych tradycji klubu Bzura Chodaków były nie tylko sekcje piłkarska czy hokejowa, o której pisaliśmy wcześniej, ale również sekcja motocyklowa.
Członkowie sekcji w 1968 roku, zdjęcie ze zbiorów Marcina Mazippusa
Jak podaje Waldemar Bronicz w książce „Wspomnienia z dawnego Chodakowa”, działalność sekcji motocyklowej zainaugurowano w 1947 roku. Tworzyli ją miłośnicy sportów motorowych, a jej funkcjonowanie finansowo wspierała lokalna fabryka. Głównym celem sekcji nie była rywalizacja sportowa, lecz organizacja i udział w zlotach, rajdach, pokazach oraz wspólne zwiedzanie kraju. Spotkania miały charakter towarzyski i integracyjny. Podobne sekcje powstawały w tamtym czasie przy innych zakładach jedwabiu wiskozowego, m.in. w Tomaszowie Mazowieckim, Jeleniej Górze, Szczecinie i Wrocławiu, a ich członkowie spotykali się często.
Działalność chodakowskiej sekcji trwała nieco ponad 20 lat.
Na początku lat 50. zorganizowano jeden z pierwszych zlotów, z którego zachowały się fotografie znajdujące się dziś w zbiorach Waldemara Bronicza. Widać na nich kolumnę motocykli – część z charakterystycznymi wózkami bocznymi – poruszającą się ulicami miasta oraz uczestników pozujących na tle obecnego Muzeum Ziemi Sochaczewskiej.
Wśród członków sekcji w tym okresie byli m.in. Józef Błaszczyk, Kazimierz Ulmer, Marian Jabłoński i Wacław Zgliński.
Najintensywniejszy rozwój sekcji przypadł na drugą połowę lat 60. W książce „Kufer wspomnień” Bronicz wymienia kolejnych jej członków: Waldemara Flisa, Eugeniusza Olejnika, Mieczysława Przybylaka, Józefa Wydrzyńskiego i Józefa Zalejskiego.
W 1967 roku zorganizowano pierwszy rajd z okazji Święta 1 Maja. Trasa wiodła przez Żyrardów, Skierniewice i Łowicz, a start i meta znajdowały się w Chodakowie. W tym samym roku chodakowscy motocykliści wzięli również udział w rajdzie po Kotlinie Jeleniogórskiej.
Kolejnym ważnym wydarzeniem był II Turystyczny Rajd Samochodowo-Motocyklowy, zorganizowany 5 maja 1968 roku. Jak informował „Głos Chodakowa”, w inauguracji sezonu uczestniczyło 23 motocyklistów (kierowcy samochodów nie zdecydowali się na udział). Impreza rozpoczęła się próbą zrywu i hamowania – najlepszy okazał się Maksym Szajnwald na motocyklu WFM-175.
Następnie uczestnicy wyruszyli w trasę prowadzącą przez Żelazową Wolę, Sochaczew, Gąbin, Łąck, Płock i Wyszogród z powrotem do Chodakowa, gdzie po drodze czekały na nich zadania historyczne. Pierwszy na mecie pojawił się Waldemar Flis na motocyklu Iż-350.
Wkrótce potem sekcja wzięła udział w otwarciu sezonu motocyklowego w Warszawie. Kierownikiem sekcji był wówczas inż. Karol Niemiec.
Na zdjęciach z 1968 roku, udostępnionych przez Marcina Mazippusa, widać m.in. jego ojca Jerzego Mazippusa, uchwyconego w skoku na motocyklu, a także dziadka Władysława, również członka sekcji. Inna fotografia przedstawia zawodników prezentujących trofeum zdobyte na zawodach – ręczny odkurzacz.
W tym samym roku chodakowska grupa uczestniczyła także w paradzie z okazji 600-lecia nadania praw miejskich Sochaczewowi, co było jednym z najbardziej widowiskowych występów w historii sekcji.
Więcej zdjęć na facebooku Miasta Sochaczew