Budowa nowego mostu coraz bliżej
Sprawa nowego mostu na Bzurze przyspieszyła w ubiegłym tygodniu. 30 sierpnia burmistrz Piotr Osiecki podpisał postanowienie o nadaniu rygoru natychmiastowej wykonalności swej decyzji z 10 maja tego roku o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej ważnej i oczekiwanej inwestycji. Jeśli decyzja zostanie utrzymana w mocy, prace nad projektem przeprawy uda się skrócić nawet o rok.
23 sierpnia zarząd powiatu wystąpił do burmistrza o nadanie decyzji środowiskowej rygoru natychmiastowej wykonalności ze względu na szczególny interes społeczno-gospodarczy. Wniosek podpisał pełnomocnik zarządu powiatu, Wojciech Tomaka reprezentujący firmę Promost Consulting opracowującą kompleksową dokumentację budowy nowej przeprawy.
Burmistrz rozpatrując wniosek wziął pod uwagę, że most to inwestycja o priorytetowym znaczeniu dla układu komunikacyjnego nie tylko miasta, ale całego powiatu. Nowa przeprawa to lepsza przepustowość ruchu w centrum Sochaczewa, jego ograniczenie na istniejących przeprawach, poprawa bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych. Z roku na rok przybywa samochodów, za Bzurą powstają nie tylko domy jednorodzinne ale i budynki wielorodzinne. Nowi mieszkańcy to więcej samochodów i coraz gorsza płynność ruchu, a warto choćby wspomnieć, że za Bzurą działa Szpital Powiatowy. Dla karetek pogotowia każda sekunda jest na wagę złota.
Burmistrz wziął też pod uwagę, że zapisy i zalecenia, jakie znalazły się w decyzji środowiskowej, zostały pozytywnie zaopiniowane przez Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie”, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz uzgodnione przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie. Uznał, że ich opinia także mocno uzasadnia skorzystanie z drogi, która znacznie przyspieszy proces projektowania przeprawy.
- Nasz samorząd wspiera budowę mostu na wiele sposobów. Podobnie jak dwaj inni partnerzy, czyli powiat sochaczewski i gmina Sochaczew, współfinansujemy wykonanie dokumentacji technicznej. W tegorocznym budżecie odłożyliśmy na ten cel 448 tys. zł. Budujemy już drogi dojazdowe do nowej przeprawy. Kierowcy jadący w kierunku Altanki i Adamowej Góry skorzystają z dwóch miejskich dróg – Spacerowej i Dewajtis. Na pierwszą opracowaliśmy koncepcję przebudowy, druga w ubiegłym roku kosztem ponad 2 mln złotych zyskała asfalt, chodnik i ścieżkę rowerową – mówi Piotr Osiecki.
Z kolei Agnieszka Tomaszewska, naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska UM, wyjaśnia, że nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności może skrócić proces prac nad dokumentacją mostową o wiele miesięcy, nawet rok. Dzięki temu Promost Consulting może bez przeszkód pracować nad kolejnymi elementami tego niezwykle skomplikowanego projektu. I dodaje, że do majowej decyzji zgłoszono kilkanaście odwołań i zgodnie z procedurą zostały one przesłane do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Co istotne dla osób zgłaszających uwagi do zapisów decyzji środowiskowej, nadanie jej rygoru natychmiastowej wykonalności nie oznacza, że ich głos nie zostanie wysłuchany. SKO zajmie się odwołaniami i rozpatrzy je.
Przypomnijmy, że ostateczna decyzja o budowie przeprawy zapadła w 2018 roku na wspólnej sesji trzech rad – miasta, powiatu i gminy Sochaczew. Radni usłyszeli od ekspertów, że tylko 21 procent pojazdów wjeżdżających na most przy kościele św. Wawrzyńca należy do sochaczewian, 79 proc. kierowców to mieszkańcy okolicznych gmin, głównie gminy Sochaczew i spoza powiatu. Przypomniano, że w gminie Sochaczew uchwalono plany zagospodarowania przestrzennego przeznaczające w rejonie wsi Altanka, Bronisławy i Rozlazłów prawie 300 hektarów ziemi pod budownictwo jednorodzinne, a ta takim obszarze można zbudować 3000 domów. To oznacza 3000-4000 samochodów na dobę. Poparcie dla planów władz powiatu, miasta i gminy wyrazili dyrektor szpitala oraz komendanci powiatowi policji i straży pożarnej. Samorządowcy zgodnie wówczas stwierdzili, że most jest niezbędny, należy wskazać jego optymalną lokalizację, odpowiedzieć na potrzeby kierowców wjeżdżających do centrum miasta tylko po to, by z niego pojechać z kierunku Iłowa, Karwowa, Kątów, Kuznocina, Adamowej Góry, Młodzieszyna, Żukowa czy Helenki. Uzgodniono, że liderem projektu będzie powiat, a partnerami miasto i gmina Sochaczew.