Bliżej KFC i ronda przy Olimpijskiej
Najdłużej omawianym na sesji rady miasta (6.09) tematem była przebudowa skrzyżowania ulicy Olimpijskiej i obwodnicy Sochaczewa, o co od kilku lat zabiega spółka PHU Jeznach, właściciel terenu leżącego po drugiej stronie obwodnicy, na którym ma powstać park handlowy.
Najpierw godzinę dyskutowano na temat projektu uchwały, złożonego kilka dni wcześniej przez Jolantę Kulpę-Szczepaniak, dotyczącego – jak powiedziała – „przejęcia od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i realizacji zadania publicznego przez miasto Sochaczew”. Radna pytała, dlaczego jej uchwała w sprawie ronda na Olimpijskiej nie znalazła się w programie sesji. Przewodniczący rady, a następnie mecenas czuwający nad stroną prawną obrad tłumaczyli, że każdy radny ma inicjatywę uchwałodawczą, może składać projekty, ale o tym, kiedy uchwała trafi do programu sesji decyduje przewodniczący. Oczywiści radni mogą porządek obrad zmienić, ale tym razem nie skorzystali z tego uprawnienia.
Z kolei burmistrz wyjaśniał, że sprawa jest zbyt poważna, by od razu na sesji, z marszu, bez poznania faktów, kwot i zamierzeń inwestora decydować o wejściu w projekt wart 9 mln zł. Apelował o wysłuchanie obecnego na sali Adama Jeznacha, zapoznanie się z materiałami jakie przygotował, by na jednej z kolejnych sesji świadomie podjąć decyzję, czy miasto wejdzie w ten projekt i na jakich zasadach. A jednym z najważniejszych argumentów w dyskusji powinno być bezpieczeństwo, bo dziś to skrzyżowanie cieszy się złą sławą.
Burmistrz przypominał, że w programie sesji jest punkt „Przedstawienie koncepcji budowy ronda przy ul. Olimpijskiej i centrum handlowego na terenie Sochaczew” i to jest właśnie czas na dyskusję, pytania, wyjaśnienie wątpliwości.
Radni zgodzili się z argumentami Daniela Janiaka i zdecydowali, że na sesji 6 września nie podejmą żadnej wiążącej uchwały. Przegłosowali natomiast oświadczenie upoważniające burmistrza do rozmów z GDDKiA i wójtem gminy Sochaczew. Czytamy w nim - „Rada Miejska w Sochaczewie wyraża wolę podjęcia przez Burmistrza Miasta Sochaczewa działań w celu ustalenia możliwości realizacji inwestycji drogowej w zakresie przebudowy ul. Olimpijskiej wraz ze skrzyżowaniem z drogą krajową nr 92 z udziałem i partycypacją finansową GDDKiA oraz Gminy Sochaczew”.
Oświadczenie przyjęto po prezentacji, jaką przygotował Adam Jeznach. Omawiając szczegóły inwestycji wyjaśniał, że budowa parku handlowego mogłaby ruszyć w ciągu kilku miesięcy, dać 130 nowych miejsc pracy, a Sochaczewowi podatki od nieruchomości, ale warunkiem jej uruchomienia jest przebudowa styku miejskiej ul. Olimpijskiej i DK 92, która pozostaje w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jak mówił, zaprojektowane już szerokie rondo zapewni dogodny wjazd do centrum handlowego i wyjazd z niego, ułatwi też wyjazd tirom z magazynów zbudowanych przy Olimpijskiej. Od ul. Olimpijskiej do restauracji McDonald's zaprojektowano bezpieczny, bezkolizyjny chodnik i ścieżkę rowerową. Od Olimpijskiej na drugą stronę DK 92 piesi przejdą przez pasy wyposażone z wysepkę bezpieczeństwa. Znane marki, w tym sieć restauracji KFC, są zainteresowane wejściem do Sochaczewa.
Adam Jeznach przypomniał, że o swych planach firma rozmawiała z władzami miasta i gminy Sochaczew już w lutym 2021 roku, w styczniu 2023 r. GDDKiA pozytywnie wypowiedziała się o budowie ronda i zgodziła ponieść większość kosztów z tym związanych, w marcu 2023 roku starostwo wydało decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Jak poinformował, przebudowa skrzyżowania ma kosztować 9,8 mln zł. Na ten cel GDDKiA chce wyłożyć 6,9 mln, inwestor 1,6 mln, gmina Sochaczew 663 tys. a miasto Sochaczew 655 tys. zł. Po otwarciu parku handlowego miasto zyska podatki od nieruchomości, znacznie wyższe niż za teren rolny, gmina Sochaczew otworzy nowe grunty pod działalność usługową i budownictwo jednorodzinne, GDDKiA poprawi bezpieczeństwo na skrzyżowaniu, na którym często dochodzi do stłuczek. Adam Jeznach wskazał też dalsze kroki. GDDKiA musi wystawić miastu promesę gwarantująca jej udział finansowy w inwestycji i zawrzeć w tej sprawie umowę, stosowne uchwały o współfinansowaniu zadania muszą podjąć rady miasta i gminy Sochaczew. Mając stuprocentowe gwarancje, że GDDKiA, firma Jeznach i gmina Sochaczew wyłożą deklarowane kwoty, ratusz ogłosi przetarg na przebudowę skrzyżowania. W optymistycznym wariancie prace mogłyby się rozpocząć pod koniec 2024 roku. (daw)