85 ton do utylizacji
Wstępnie oszacowano, że w tym roku z sochaczewskich dachów usunięte zostanie 85 ton płyt eternitowych. Właśnie ogłoszono przetarg, który wskaże firmę odpowiedzialną za demontaż, przetransportowanie i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest. Akcja ma potrwać do 31 października.
Eternit - popularny niegdyś materiał budowlany wykorzystywany głównie w pokryciach dachowych i elewacjach budynków, zawiera drobne włókna szkodliwe dla zdrowia, dlatego musi być usuwany przez wyspecjalizowane firmy. Choć akcja usuwania eternitu trwa od lat, nadal wiele tego materiały zalega na dachach domów, garaży i komórek, dlatego warto przypomnieć, że do programu może zgłosić się każdy mieszkaniec Sochaczewa. Lista zainteresowanych usunięciem eternitu tworzona jest przez cały rok. Usługa zdjęcia, opakowania, transportu i utylizacji płyt wykonywana jest bezpłatnie.
- W tym roku akcja przyspieszy, bo z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska otrzymaliśmy aż 50 tys. zł dotacji, a dostępna pula pieniędzy będzie jeszcze większa, gdy dołożymy 30 tys. zł środków własnych. Szacujemy, że do zdjęcia z dachów i unieszkodliwienia będzie 14 ton płyt eternitowych znajdujących się na ośmiu posesjach. Już zdjętego z dachów eternitu, czekającego na trzydziestu pięciu posesjach na transport i unieszkodliwienie, będzie 70,5 tony – mówi wiceburmistrz Stanisław Wachowski.
W ub. roku podobnej akcji nie prowadzono, bo po raz pierwszy od lat samorząd nie dostał do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowania. W panach było zabranie 57 ton, które uwzględniono we wniosku o dofinansowanie złożonym w 2025 r. Choć program usuwania azbestu miasto prowadzi od kilkunastu lat, jego tempo i skuteczność zależy przede wszystkim od mieszkańców. W 2023 udało się zabrać eternit z 21 posesji (38 ton), w 2022 także z 21 posesji (35 ton), tymczasem na naszych dachach może go zalegać nawet 1000 ton. (daw)