{index_ob_css}{index_ob_js}

16 marca otwieramy wieżę ciśnień

Już w najbliższą sobotę, 16 marca, w godz. od 10.00 do 14.00 będzie można wejść do wieży ciśnień i obejrzeć ten ponad stuletni zabytek. Nad przygotowaniami do dnia otwartego czuwa sekretarz miasta Joanna Niewiadomska- Kocik. Każdy, kto wejdzie do wnętrza, zostanie poproszony o wskazanie w ankiecie, jak widzi przyszłość wieży. To pierwszy etap konsultacji społecznych w tej sprawie. 

Zdjęcie do 16 marca otwieramy wieżę ciśnień

Miasto stało się właścicielem budowli i otaczającego ją parkingu tuż przez Sylwestrem. Gdy odebrano klucze od PKP, pracownicy ZGK posprzątali wieżę, otoczenie wokół niej, usunęli wszelkie elementy, które mogłyby zagrażać zwiedzającym, odsłonili okna dzięki czemu wnętrze wypełniło się światłem. 

Wieża jest w dobrym stanie technicznym, ma solidną konstrukcję, bez obaw można myśleć o jej rewitalizacji i nowych funkcjach. Przez kilkadziesiąt lat mogli do niej wejść tylko nieliczni, teraz otworzy się dla zwiedzających. Zapraszamy w sobotę 16 marca od 10.00 do 14.00. Na miejscu będzie pracownik Muzeum Ziemi Sochaczewskiej i Pola Bitwy nad Bzurą, który opowie o zabytku, odpowie na pytania o jego przeszłość, znaczenie dla kolei i całego miasta, czasach świetności i przyczynach wyłączenia wieży z użytkowania – mówi Joanna Niewiadomska-Kocik.

Obok wieży stanie tablica informacyjna stanowiąca nowy element Miejskiego Szlaku Historycznego. Obecnie to trzynaście tablic umieszczonych w najważniejszych dla przeszłości miasta miejscach przypominających m.in. historię dawnego ratusza przy placu Kościuszki, jaka była historia dworca PKP, co wydarzyło się w miejscu przeprawy polskich wojsk przez Bzurę w 1939 itd. Teraz dołączy do nich czternasta tablica poświęcona wyłącznie wieży.

Zgodnie z zapowiedzią, o przeznaczeniu wieży zdecydują mieszkańcy. W ostatnich tygodniach na łamach „Ziemi Sochaczewskiej” i portalu Sochaczew.pl prezentowaliśmy propozycje, jakie dla budynku kreślili studenci Politechnik Warszawskiej. Młodzi architekci proponowali, by umieścić w niej kawiarnię lub bar z punktem widokowym na szczycie; siedzibę wszystkich sochaczewskich organizacji pozarządowych, miejsce ich zebrań, szkoleń, warsztatów; galerię ze stałą wystawą poświęconą historii kolejnictwa w Sochaczewie; urządzić w wieży miejsce dla rodzin, czyli plac zabaw pod dachem. W dniu otwartym, na dużych planszach, prezentowane będą wizje młodych architektów przelane na papier. Oczywiście ich propozycje należy potraktować jako jeden z wielu głosów w debacie, bo mieszkańcy mogą mieć zupełnie inny pomysł na wieżę. Jaki? Przekonamy się 16 marca.

Otwieramy ją dla zwiedzających i czekamy na propozycje, jak zagospodarować ten obiekt, czemu powinien służyć, jaką rolę miałby odgrywać w naszym mieście. Każdy pomysł jest cenny. Na miejscu będzie można wypełnić ankietę i zaproponować autorskie rozwiązanie. Zachęcam do rozmowy o wieży w sobotę 16 marca. Wstęp oczywiście będzie wolny – podkreśla sekretarz miasta.

Budowę nowej linii kolejowej, łączącej Warszawę z Kaliszem, rozpoczęło w 1900 roku Towarzystwo Akcyjne Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Uruchomiono ją w listopadzie 1902 roku, a na trasie przejazdu znalazł się również Sochaczew. Pierwszą wieżę ciśnień zbudowano pod koniec XIX w., a jej zbiornik wodny służył lokomotywom do uzupełniania wody. Zniszczona w czasie działań wojennych w latach 1914–1915 została odbudowana według standardowego projektu PKP w 1921 roku u jest z nami do dziś. Budowla w 1939 roku służyła jako punkt obserwacyjny. Po zakończeniu Bitwy nad Bzurą plac przyległy do wieży stał się miejscem zbiorczym dla ciężkiego uzbrojenia, pojazdów pozostałych po Wojsku Polskim oraz zniszczonych niemieckich czołgów. Lata Polski Ludowej przyniosły rozpoczętą w 1952 a zakończoną w 1975 roku elektryfikację linii warszawsko-kaliskiej – w 1959 roku zelektryfikowano odcinek Błonie – Sochaczew, w 1961 Sochaczew – Łowicz. 

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności