Spółka CPK pokazała przebieg linii kolejowej CPK – Płock – Włocławek
23 sierpnia pełnomocnik rządu ds. CPK zatwierdził wybór wariantu W41 jako wariantu inwestorskiego dla linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku węzeł CPK – Płock – Włocławek. „Przeprowadzona analiza wielokryterialna wykazała, iż wariant W41 uzyskał najwyższą ocenę oraz charakteryzuje się najmniejszą liczbą nieruchomości zabudowanych niezbędnych do pozyskania w celu realizacji inwestycji” – napisano w komunikacie.
Jak czytamy na stronie CPK, wybór wariantu dla odcinka o długości ok. 150 kilometrów to efekt wielomiesięcznych prac prowadzonych w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), w tym prognozowanych potoków pasażerskich. Na etapie spotkań informacyjno-konsultacyjnych projektanci zebrali ok. 8 tysięcy ankiet, a także liczne głosy w formie pism, maili oraz petycji. W ich trakcie utworzono wariant W41, który powstał z połączenia dotychczasowych wariantów W1, W4, W6a, W8 i W9. CPK przekonuje, że to właśnie W41 w najmniejszym stopniu ingeruje w obszary zabudowane. W każdym z badanych w analizie wielokryterialnej modeli, tj. rozwojowym, technicznym, ekonomicznym i ekologicznym to ten przebieg uzyskał najwyższe oceny. Oznacza to również najmniejszą liczbę ingerencji w obszary cenne środowiskowo.
Spółka informuje, że „wariant wychodzi z węzła kolejowego CPK na terenie Gminy Teresin. Następnie linia omija Sochaczew od północy i zmierza w kierunku mostu na Wiśle”. I tu na chwilę się zatrzymajmy, bo opublikowana w internecie mapka poglądowa wskazuje, że linia wejdzie jednak w granice miasta. Nie w Chodaków i Kistki, a takie pomysły pojawiały się na deskach kreślarskich, lecz ma przechodzić przez tzw. glinianki na tyłach cegielni Plecewice. Dla Sochaczewa to najmniej dotkliwy ze wszystkich dotychczas analizowanych wariantów, wiążący się jedynie z pojedynczymi wyburzeniami.
A warto przypomnieć, że spółka CPK analizowała sześć wariantów przebiegu Kolei Dużych Prędkości przez Sochaczew i niemal każdy zakładał wejście w obszar zwartej zabudowy. W Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym (STEŚ) rozważano przebieg wariantów - W1, W4, W6, W6A, W8, W9. Pierwszy z nich (W1) prowadził tory przez Strzyżew, Mokas, Plecewice, przecinał Bzurę i dalej biegł w kierunku Bibiampola i Juliopola. To wariant najbardziej zbliżony do wybranego właśnie W41. Wariant W4 przecinał w Chodakowie ulice: Powstańców Warszawy, Leśną, Wiejską, Podchorążych i Wyszogrodzką. Warianty W6 i W6A przechodziły przez tzw. Kistki, ale, by tory dotarły do tego miejsca, musiały wcześniej przejść przez ulice: Wypalenisko, Przylasek, Graniczną, Młynarską, Działkową, Chopina, Rejtana i Kolejową. Podobnie było z wariantami W8 i W9, których realizacja oznaczałaby ingerencję w zwartą zabudowę w rejonie ulic Powstańców Warszawy, Leśnej, Wiejskiej, Podchorążych i Wyszogrodzkiej.
Kolej Dużych Prędkości potrzebuje nowego mostu na Wiśle, który stanie ok. 900 metrów na zachód od mostu w Wyszogrodzie. Dalej linia skręci w kierunku Płocka i minie kombinat Orlen od strony północnej. Przebiegająca obok Sochaczewa linia powstanie w standardzie Kolei Dużych Prędkości znacznie skróci czasy przejazdów. Z Płocka do Warszawy Centralnej przejedziemy pociągiem w ok. 50 min, natomiast z Włocławka do Płocka w ok. 70 min (dziś trwa to co najmniej godzinę dłużej). Prędkość projektowa dla tej linii to 350 km/h. Biorąc pod uwagę czas trwania poszczególnych etapów inwestycji, zakończenie budowy linii kolejowej ma nastąpić po 2035 roku. (daw)
Mapka przebiegu wariantu W41:
https://experience.arcgis.com/experience/0afe2745f49c4116a4798a121e0d8cdf/?fbclid=IwY2xjawE3GFlleHRuA2FlbQIxMAABHRXsrSPQO3IyLbdZJGG309lKhJxgr2_DPt_gDbl3C3reAstcncSb_XtMTw_aem_y13xc9MsQ1tydcic5LVc4A