{index_ob_css}{index_ob_js}

Centralny Port Komunikacyjny z decyzją środowiskową

Spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała w czerwcu o zatwierdzeniu Planu Generalnego inwestycji rozpisanego do 2060 roku. Kilka dni później przedstawiła Master Plan budowy oraz wizualizacje obiektu. 10 lipca spółka pochwaliła się, że dla lotniska wydano decyzję środowiskową. 

Zdjęcie do Centralny Port Komunikacyjny z decyzją środowiskową

Jak poinformowała w czerwcu spółka CPK, Plan Generalny inwestycji został zatwierdzony przez Ministerstwo Infrastruktury, a to kluczowy dla tego zadania dokument. Dzięki niemu możliwe będzie wystąpienie o wydanie promesy na założenie lotniska w Baranowie do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To z kolei umożliwi wydanie decyzji lokalizacyjnej, która musi być poprzedzona wydaniem decyzji środowiskowej (co właśnie nastąpiło), a w konsekwencji pozwolenia na budowę. Lotnisko ma powstać do 2028 roku. Plan zakłada, że będzie miało wtedy dwie równoległe drogi startowe, infrastrukturę na ok. 330 tys. startów i lądowań rocznie i terminal dostosowany do przepustowości 40 mln pasażerów w ciągu roku. Ma powstać na obszarze 2150 hektarów, z czego spółka wykupiła 450 ha, a kolejne 100 czeka na akty notarialne.  

Co dla mieszkańców okolicznych terenów oznacza zatwierdzenie Planu Generalnego? Przede wszystkim ograniczenia zabudowy na terenach sąsiadujących z lotniskiem, by nowo powstające obiekty nie stały się w przyszłości przeszkodami zagrażającymi bezpieczeństwu operacji lotniczych, ani nie zakłócały pracy lotniskowych urządzeń naziemnych. Ograniczenia wynikające z Planu Generalnego mają potem znaleźć odzwierciedlenie w dokumentach planistycznych na poziomie województwa, powiatu i gminy.

Master plan i wizualizacje

Niedługo po opublikowaniu Planu Generalnego, CPK przedstawił Master Plan zawierający m.in. warianty realizacji i kolejne etapy rozbudowy. Przedstawia on etapy i możliwości powiększania lotniska i infrastruktury towarzyszącej w powiązaniu z prognozą lotniczą dla polskiego rynku. CPK zakłada, że port obsłuży w 2035 roku 40 milionów pasażerów, co będzie się wiązało z koniecznością rozbudowy infrastruktury, by w 2060 roku obsługiwać nawet 65 milionów pasażerów rocznie. Spółka zaprezentowała także koncepcję architektoniczną nowego lotniska. Wiemy, jak najprawdopodobniej będzie wyglądał terminal przesiadkowy oraz zintegrowana z nim stacja kolejowa. Wizualizacje można znaleźć na stronie internetowej cpk.pl. 

Decyzja środowiskowa dla CPK

10 lipca spółka poinformowała, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał decyzję środowiskową dla lotniska i węzła kolejowego CPK. Kolejny krok to wydanie promesy przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, co może nastąpić jeszcze w lipcu, a to umożliwi wystąpienie do wojewody mazowieckiego o wydanie decyzji lokalizacyjnej. W opublikowanym przez CPK komunikacie czytamy, że decyzję środowiskową wydano na podstawie liczącego 20 tysięcy stron raportu opracowanego we współpracy z przyrodnikami, geologami, akustykami i innymi specjalistami. Decyzja obejmuje m.in. terminal pasażerski, budynki i obiekty wspierające funkcjonowanie lotniska, wieżę kontroli ruchu lotniczego, drogi startowe i kołowania, płyty postojowe, węzeł kolejowy i drogowy, a także infrastrukturę towarzyszącą, np. hotele, budynki komercyjne oraz parkingi. 

Stan obecny

Z informacji przekazanych przez spółkę wynika, że na wykupionych terenach trwają prace rozbiórkowe, odwierty geologiczne i przeprowadzki, natomiast projektowanie poszczególnych elementów infrastruktury jest na zaawansowanym poziomie. Prace prowadzi dla CPK m.in. brytyjskie konsorcjum Foster+Partners (jako master architekt) i libańska firma projektowa Dar Al-Handasah (jako projektant inżynierii lądowej). Obecnie trwa przetarg na projektowanie wieży kontroli ruchu lotniczego. 

Warto też dodać, że nie zapadły ostateczne decyzje w sprawie przebiegu kolei dużych prędkości biegnącej do Baranowa od strony Włocławka i Płocka. Dotychczas proponowane warianty wskazujące, że Sochaczew zostanie przecięte na trzy części, samorząd stanowczo oprotestował. Stanowisko burmistrza i radnych jest w tej sprawie jednoznaczne - kolej nie może przechodzić przez Chodaków, Kistki ani Boryszew, a dotychczas takie warianty pokazywano np. na otwartym spotkaniu z mieszkańcami zorganizowanym w listopadzie ub. roku w hotelu Chopin. 

Ostatecznie nie rozstrzygnięto także, którędy ma przebiegać nowa trasa szybkiego ruchu S50 biegnąca od Mszczonowa w kierunku Sochaczewa i dalej Wyszogrodu. Droga ma stanowić element Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, wyprowadzić ze stolicy samochody jadące od strony Łodzi w kierunku Olsztyna, Suwałki czy Białegostoku.  Trasa ma mieć po trzy pasy w obydwu kierunkach i dodatkowy pas awaryjny.

IG

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności