Zielone światło dla nowej ścieżki rowerowej w Sochaczewie
Nowa ścieżka rowerowa powstanie na gruntach znajdujących się tuż przy linii sochaczewskiej kolejki wąskotorowej. Będzie miała blisko 5 km długości. Rozpocznie się na wysokości ulicy Głowackiego i pobiegnie wzdłuż torów aż do ronda przy ulicach Chodakowskiej i Mostowej.
O podpisaniu aktu notarialnego sankcjonującego przekazanie i sprzedaż tych nieruchomości poinformowano 26 września na briefingu prasowym, który odbył się w miejscu planowanej inwestycji. W spotkaniu z dziennikarzami uczestniczyli m.in.: sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A. Krzysztof Golubiewski, starosta sochaczewski Jolanta Gonta, burmistrz Sochaczewa Piotr Osiecki, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP S.A. w Warszawie Ewa Wójcik.
Umowa obejmuje blisko 3,5 hektara gruntów położonych wzdłuż przebiegu sochaczewskiej wąskotorówki, a także terenów mieszkaniowych. Dzięki zmianie właściciela, samorząd będzie mógł na nich zaprojektować, a następnie wybudować ścieżkę rowerową, która będzie nie tylko atrakcyjnym terenem rekreacyjnym, ale również istotnym uzupełnieniem funkcji związanych z transportem publicznym.
– Ta ścieżka rowerowa to marzenie mieszkańców Sochaczewa od wielu lat. Tak naprawdę mówimy o rowerowej obwodnicy miasta, bo tak trzeba nazwać tereny wzdłuż torów kolejki wąskotorowej. Wzdłuż tej linii kiedyś biegły inne tory, które około dwudziestu lat temu zostały rozebrane i pozostał pusty ślad, niewykorzystany. To miejsce idealnie nadaje się na zbudowanie ścieżki rowerowej, która połączy centrum Sochaczewa z dzielnicą Chodaków – mówił Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych i zapowiedział, że inwestycja będzie miała charakter pasażu spacerowo-rowerowego.
– Jako były samorządowiec dobrze wiem, że w przypadku takich projektów najważniejsza jest własność gruntów. Teraz miasto może zacząć przygotowywać dokumentację projektową, może też rozpocząć poszukiwania środków na tę inwestycję. Jestem pewien, że wiele osób będzie korzystać ze ścieżki żeby bezpiecznie i wygodnie dojechać rowerem do centrum. Sądzę, że współpraca PKP S.A i miasta Sochaczew to dobry przykład dla innych samorządów, ale też zachęta dla spółek skarbu państwa, że można pozytywnie wpływać na rozwój małych miejscowości, podnosić bezpieczeństwo, promować ekologię – dodał minister.
O współpracy z samorządami i jej efektach mówił członek zarządu PKP S.A. Krzysztof Golubiewski, który przypomniał o otwartym w sierpniu br. sochaczewskim dworcu PKP, gdzie przygotowano także miejsca postojowe dla rowerów.
– Jako spółka aktywnie współpracujemy z samorządami w całej Polsce, nie tylko przy wspólnym zagospodarowaniu dworców kolejowych po przebudowie, ale również związanej z nimi infrastruktury, czego doskonałym przykładem jest podpisana dzisiaj umowa. Dzięki niej miasto będzie mogło wybudować nową ścieżkę rowerową, która przyczyni się do promowania zdrowego trybu życia mieszkańców – podkreślał prezes Golubiewski.
W trakcie konferencji symbolicznie przekazano akt notarialny. Większość z 3,5 hektara terenu zostało przekazane miastu bezpłatnie w trybie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP na realizację celów własnych samorządu w dziedzinie transportu.
– Ze wzruszeniem odebrałem akt notarialny. To było kilka lat bardzo trudnego procesu. Już długość pięciu kilometrów robi wrażenie a pamiętajmy, że na tej trasie jest kilkuset właścicieli nieruchomości, zarówno osoby fizyczne, jak i firmy. Z każdym z nich trzeba było ustalić przebieg granic czy wydzielić pas drogowy. Cieszę się, że wszystkie te działania udało się zrealizować – mówił burmistrz Miasta Sochaczew Piotr Osiecki.
– Dzięki życzliwemu wsparciu ministra Małeckiego, nie tylko z sukcesem kończymy proces pozyskiwania gruntów pod nową, ekologiczną ścieżkę rowerową łączącą centrum z dzielnicą Chodaków, ale też podnosimy poziom bezpieczeństwa wśród tej grupy mieszkańców, którzy codziennie dojeżdżają do centrum bardzo ruchliwą aleją 600-lecia. Skorzystają z ekologicznego rozwiązania - bezpiecznej, oświetlonej, pozbawionej ruchu kołowego ścieżki rowerowej – podsumował burmistrz.
W tegorocznym budżecie burmistrz i radni zabezpieczyli niemal 700 tys. zł na wykup gruntów, w tym terenu potrzebnego pod budowę ścieżki. W procesie rokowań miasto i PKP SA ustaliły, że z pięciu działek niezbędnych do budowy ścieżki trzy, o łącznej powierzchni 2,47 hektara i wartości prawie 900 tys. zł, koleje przekażą miastu bezpłatnie. Za dwie pozostałe działki, o łącznej powierzchni ponad hektara, ratusz powinien zapłacić 550 tys. zł, jednak będzie to tylko 381 tys. zł. gdyż na jednej z nich, za zgodą PKP, zbudowano ulicę Olimpijską. Partnerzy ustalili, że wartość naniesień, których właścicielem jest miasto (ulica, chodnik, ścieżka rowerowa, oświetlenie, kanalizacja deszczowa w Olimpijskiej), to 169 tysięcy złotych. I o tę kwotę pomniejszono ostateczną cenę sprzedaży hektara ziemi.