Uchwała antysmogowa i „Czyste powietrze”
Trwa realizacja zapisów uchwały antysmogowej dla Mazowsza. Dokument ten ma na celu wyeliminowanie z terenu województwa nieefektywnych źródeł ciepła. Zgodnie z jej zapisami już na koniec 2022 roku nie powinno być w użyciu kotłów poniżej 3 klasy energetycznej.
Jak mówi Agnieszka Tomaszewska, naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska w Urzędzie Miejskim, to się nie udało i cały czas trwa proces wymiany. - Przypominam, że jest to obowiązek – podkreśla naczelnik wydziału. Pomóc może funkcjonujący od 2018 roku program „Czyste powietrze” realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i jego wojewódzkie oddziały. Wydział Ochrony Środowiska prowadzi punkt konsultacyjny, w którym mieszkańcy miasta mogą uzyskać informacje dotyczące sposobu ubiegania się o środki i tego, na co pozyskane pieniądze mogą być przeznaczone. – My pomagamy wypełniać i składać wnioski o dofinansowanie oraz wspieramy w rozliczaniu inwestycji po jej zrealizowaniu. Bardzo państwa zachęcam do skorzystania z tego programu. Wysokość dofinansowania jest uzależniona od wysokości dochodów. W przypadku osób najniżej zarabiających może to być nawet do stu procent kosztów kwalifikowanych, czyli kosztów netto, VAT jest zawsze po stronie wnioskodawcy. Zainteresowanie programem jest bardzo duże, obsługujemy codziennie kilka osób. W 2023 roku złożono w Sochaczewie ponad 140 wniosków o dofinansowanie do wymiany źródeł ciepła czy wykonania termomodernizacji, wymiany okien i drzwi oraz fotowoltaiki.
Agnieszka Tomaszewska przypomina też, że w przypadku zmiany źródeł ciepła w nieruchomości właściciel obowiązany jest złożyć ponownie deklarację do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. – Proszę o tym pamiętać, jest to obowiązek. A dla urzędu problem, bo my wykorzystujemy te dane do sprawozdań dla urzędu marszałkowskiego dotyczących realizacji uchwały antysmogowej. Nie chcę nikogo straszyć, ale przypominam, że za niezłożenie aktualnej deklaracji są przewidziane kary, więc uczulam, żeby tego obowiązku dopełniać. Można przyjść do urzędu, można też zalogować się do systemu CEEB i samodzielnie tę deklarację złożyć - mówi.