Przewodnik pomoże w wyborze szkoły
Szkolny Przewodnik to elektroniczne narzędzie doradztwa zawodowego skierowane do uczniów ostatnich klas szkół podstawowych. Jego autorami jest trójka młodych informatyków z klasy II technikum Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Praktycznego w Sochaczewie. Realizując ten społeczny projekt biorą udział w olimpiadzie „Zwolni z teorii”.
Twórcami platformy szkolnyprzewodnik.edu.pl są Piotr Kuźmiński, Piotr Kołodziejczyk i Franciszek Celeda. Wspólnie z dyrektorem „Osiemdziesiątki” Julią Jakubowską oraz dyrektorem Powiatowego Zespołu Edukacji Urszulą Opasiak, młodzi informatycy opowiadali burmistrzowi o realizowanym przedsięwzięciu. Daniel Janiak postanowił wesprzeć projekt i rozpropagować go w sochaczewskich szkołach.
- Przedmiot doradztwa zawodowego, choć często niedoceniany, jest bardzo ważny. Istotne jest, aby młodzi ludzie myśleli o przyszłości kierując się swoimi predyspozycjami i zainteresowaniami. Jest to trudne, bo zawody, które będą funkcjonowały za 20 lat, być może w ogóle jeszcze nie istnieją. Stworzony przez chłopaków projekt społeczny z pewnością pomoże w świadomym wyborze najlepszej klasy w szkole średniej w oparciu o umiejętności i pasje użytkownika. Będziemy polecać Szkolny Przewodnik nauczycielom, rodzicom i przede wszystkim uczniom ósmych klas sześciu prowadzonych przez miasto szkół podstawowych – mówił burmistrz Daniel Janiak.
Po wypełnieniu kwestionariusza napisany przez uczniów „Osiemdziesiątki” algorytm wskaże użytkownikowi rekomendowaną szkołę ponadpodstawową i kierunek kształcenia. Platforma działa od 3 listopada i będzie rozwijana co najmniej do 15 kwietnia 2025 roku. W tym czasie, przechodząc przez kolejne etapy projektu, młodzi informatycy będą zbierać punkty w olimpiadzie „Zwolnieni z teorii”. Platforma obejmuje obecnie szkoły średnie z terenu trzech powiatów: sochaczewskiego, łowickiego i warszawskiego zachodniego.
- Zebrałem informacje o szkołach, o działających w nich oddziałach i kierunkach, wynikach matur. Rozwijamy projekt, na bieżąco staramy się naprawiać błędy i rozbudowywać portal. Niebawem dodamy bazę szkół ponadpodstawowych i oferowanych przez nie kierunków z terenu powiatu skierniewickiego – mówi Piotr Kuźmiński, odpowiedzialny w projekcie m.in. za przygotowanie baz danych.
Na stronie szkolnyprzewodnik.edu.pl znajdziemy również kalkulator, dzięki któremu po wpisaniu m.in. wyników testów ósmoklasisty i ocen z przedmiotów na świadectwie, algorytm w oparciu o dane z rekrutacji z ubiegłych lat wskaże te szkoły i kierunki, do których, z określoną liczbą punktów dany uczeń będzie mógł się dostać. Głównym pomysłodawcą projektu Szkolny Przewodnik i twórcą obsługującego go algorytmu jest Piotr Kołodziejczyk.
– Niebawem planujemy dodać do platformy próbne testy ósmoklasistów zawierające w różnych wariantach zbiory przykładowych zadań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej – mówi Piotr Kołodziejczyk. - Uczę się programowania i realizując projekt mogę się rozwijać. Piszę w JavaScript. Język ten dostarcza mi bardzo dużo narzędzi, które mogę wykorzystywać nie tylko w tworzeniu stron internetowych, ale również gier czy aplikacji desktopowych i serwerowych – dodaje młody programista.
Stronę internetową zbudował z kolei Franciszek Celeda - To pierwszy taki mój projekt. Odpowiadałem za główny koncept graficzny strony i myślę, że wyszło całkiem nieźle. Jednak nie wiem, czy w przyszłości będę zajmował się tworzeniem stron internetowych. Moje zainteresowania bardziej zmierzają w kierunku technicznej informatyki, sprzętu, hardware’u – mówi jeden z twórców Szkolnego Przewodnika.
Opiekunem projektu jest nauczycielka Paulina Pabiańczyk, która chwali uczniów za inicjatywę i skrupulatność w działaniach.
- Udział w olimpiadzie „Zwolnieni z teorii” umożliwia uzyskanie certyfikatów dużych firm oraz objęcie opieką patronacką. Chłopcy z klasy IIET uzyskali patronat od przedsiębiorstwa Enea. Na tym etapie to duże osiągnięcie. To zupełnie inna olimpiada niż olimpiady przedmiotowe. Nie ma zakresu materiału, liczy się twórczość i kreatywność, i co obecnie bardzo ważne - rozwój kompetencji miękkich, które mogą realizować również poza szkołą, a będą one procentowały w dorosłym, zawodowym życiu – mówi Paulina Pabiańczyk.
- Nasza szkoła już kilkakrotnie brała udział w ten olimpiadzie. Pierwszy projekt dotyczył promowania folkloru łowickiego. Co ciekawe, realizowały go dziewczyny z klasy budowlanej. Z kolei dwa lata temu laureatami „Zwolnionych z teorii” zostali starsi koledzy chłopców, również z klasy informatycznej, obecnie uczniowie klasy IV technikum – mówi dyrektor ZS CKP, Julia Jakubowska.
Uczniowie „Osiemdziesiątki” - Piotr Kuźmiński, Piotr Kołodziejczyk i Franciszek Celeda - walczą o stypendium naukowe oraz nagrodę Złotego Wilka za najlepszy projekt społeczny w Polsce. Z burmistrzem Sochaczewa już się spotkali i usłyszeli deklarację wsparcia. W najbliższym czasie, z podobną prośbą, planują wizyty u włodarzy Błonia i Łowicza. Mamy nadzieję, że w maju przyszłego roku, podczas wielkiego finału „Zwolnionych z teorii”, uczniowie ZS CKP odbiorą nagrodę z rąk najwyższych władz państwowych. (mf)
Na zdjęciu od lewej: szkolna opiekun projektu Paulina Pabiańczyk, Franciszek Celeda, Piotr Kołodziejczyk, Piotr Kołodziejczyk