{index_ob_css}{index_ob_js}

Cztery nowe elektryki?

30 września burmistrz Sochaczewa złożył w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych wniosek o dofinansowanie projektu pt. „Zielony Sochaczew – ekologiczny i konkurencyjny transport publiczny”. Ratusz chce pozyskać 5,9 mln zł dotacji z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027 m.in. na zakup czterech autobusów elektrycznych.

Zdjęcie do Cztery nowe elektryki?

W ramach tego projektu znalazł się zakup czterech autobusów elektrycznych zeroemisyjnych, w tym: dwóch pojazdów Midi o długości 9 metrów oraz dwóch Mini o długości 7 metrów, a także budowa punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Na terenie bazy ZKM miałyby powstać dwa punkty dwustanowiskowe.

- Autobusy elektryczne to nasz kolejny krok w kierunku gospodarki zeroemisyjnej. Tego typu pojazdy to lepsza jakość powietrza, redukcja emisji CO2 i innych szkodliwych substancji, redukcja hałasu i emisji pyłów, ale też poprawa jakości życia mieszkańców, komfortu jazdy i jakości transportu publicznego – wylicza zastępca burmistrza Stanisław Wachowski.

Ratusz zakłada, że unijna dotacja pokryje 70 proc. kosztów zadania. Brakujące 30 proc. trzeba będzie dołożyć z budżetu miasta. Oszacowano, że cztery autobusy i cztery punkty ładowania będą kosztowały 8,5 mln, dotacja wyniesie 5,88 mln zł a wkład własny miasta 2,63 mln zł. Informacja o tym, czy samorząd otrzymał dotację powinna spłynąć do ratusza wiosną przyszłego roku, bo rozstrzygnięcie naboru wniosków planowane jest na kwiecień. Sam zakup autobusów przewidziany jest na lata 2026-2027. Dlaczego tak późno? 

- Jeśli znajdziemy się na liście miast objętych dotacją, najpierw otrzymamy promesę, potem na sesji musimy wprowadzić nowe zadanie do budżetu i wieloletniej prognozy finansowej, podpisać umowę z Mazowiecką Jednostką Wdrażania Programów Unijnych, ogłosić przetarg i rozstrzygnąć go. Finału tej procedury można spodziewać się pod koniec 2025 roku. Pamiętajmy też, że żadna fabryka nie produkuje autobusów, by stały na placu. W tej branży od podpisania umowy z dostawcą do odbioru zmontowanych pojazdów mija co najmniej kilka miesięcy. Gdy ostatnio nasze miasto kupowało trzy elektryczne Solarisy, na ich odbiór czekało ponad dziewięć miesięcy – wyjaśnia wiceburmistrz. 

Przepisy krajowe i dyrektywy unijne jasno wskazują kierunek zmian w transporcie publicznym. Za kilka lat wszystkie nowe autobusy miejskie, jeżdżące po drogach Unii Europejskiej, będą już tylko zeroemisyjne. Czeka nas prawdziwa rewolucja, bo silniki diesla i benzynowe zastąpią elektryki i silniki napędzane wodorem. (daw)

 

Całkowita wartość projektu wyniesie 8 504 527,50 zł 

Dofinansowanie z funduszy UE: 5 877 112,50 zł

Wkład własny wyniesie: 2 627 415 zł

 

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności