Sochaczew Sochaczew Sochaczew
Co z ekspresówką i szybką koleją do CPK?
wiadomość pochodzi z:  „Ziemia Sochaczewska”

Spółka CPK pokazała wariant inwestorski Portu Solidarność, czyli propozycję jego dokładnej lokalizacji. Od granic naszego miasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie około 8-9 km. W ramach tej inwestycji w pobliżu Sochaczewa ma powstać nowa trasa szybkiego ruchu oraz kolej dużych prędkości. 

Na Centralny Port Komunikacyjny, wedle zapowiedzi, złożą się m.in. lotnisko z dwoma drogami startowymi o długości 3 800 metrów każda, węzeł kolejowy łączący obszar lotniska z istniejącymi i planowanymi do wybudowania liniami kolejowymi, drogi zapewniające dobry dojazd do Warszawy, Płocka, Łodzi i wielu innych miast, nowe linie elektroenergetyczne itd.

Dziewięć gmin
Inwestycja w większym lub mniejszym stopniu dotknie dziewięciu   gmin:   Baranów, Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Teresin, Wiskitki, Nowa Sucha (przełożenie linii wysokiego napięcia), Błonie (łącznica węzła kolejowego), Radziejowice (łącznica węzła kolejowego i bocznica kolejowa) i Żyrardów (łącznica węzła kolejowego). Tam gdzie obecnie znajdują się takie miejscowości jak Skrzelew, Maurycew czy Strumiany CPK widzi pasy startowe i halę odlotów. Ogrodzenie portu znajdzie się w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowań w Szymanowie. Spółka zapewnia, że wybrany układ lotniska minimalizuje negatywny wpływ na otoczenie. 14 czerwca odbyło się specjalne spotkanie online dla mieszkańców, a dzień później ruszyły konsultacje społeczne przed złożeniem kluczowego dokumentu - wniosku o decyzję środowiskową. Spółka planuje go złożyć już w trzecim kwartale tego roku. Na podstawie decyzji środowiskowej inwestor będzie mógł ubiegać się o decyzję lokalizacyjną czy pozwolenia na budowę.

15 czerwca ruszyły konsultacje społeczne w ramach prac nad przygotowaniem raportu oceny oddziaływania na środowisko. Potrwają do 30 czerwca. Każdy zainteresowany mieszkaniec może wyrazić zdanie przy pomocy formularza dostępnego na stronie https://www.cpk.pl/pl/konsultacje

Kolej dużych prędkości...
7 czerwca spółka ogłosiła, że wybrano optymalny przebieg linii kolejowej między Warszawą i Łodzią. Chodzi o 140-kilometrowy odcinek kolei dużych prędkości, gdzie pociągi mają rozpędzać się do 250 km/h, a w przyszłości nawet 350 km/h. CPK przekonuje, że nowa linia zapewni pasażerom wygodny dojazd do Portu Solidarność, a zarazem na nowo połączy Łódź i Warszawę, skracając czas podróży między tymi miastami o połowę. Rekomendowany przebieg nowej linii został wybrany spośród czterech   analizowanych wariantów, bo ten gwarantuje najmniejszą kolizję z zabudową, najkrótsze czasy przejazdu oraz najniższe koszty budowy. Dzięki inwestycji pasażerowie dojadą do Portu Solidarność: z Warszawy w 15 min., z Łodzi w pół godziny, a z Warszawy do Łodzi w 45 minut. 

Szybka kolej koło Sochaczewa 
Sochaczewian znacznie bardziej interesuje przebieg 122 km torów kolei dużych prędkości, jaka ma powstać między CPK a Płockiem. I ten temat budzi nadal wiele kontrowersji. Ratusz już dwukrotnie zgłaszał poważne uwagi do proponowanego przebiegu tej trasy. W dwóch niemal identycznych wariantach tory miałyby przechodzić przez Wójtówkę, potem w granicach miasta przez Kistki i dalej przez wsie Gawłów i Helenka. W trzecim wariancie szlak kolejowy biegnie przez Chodaków i osiedle domów jednorodzinnych na wysokości ulic Niepodległości i Waryńskiego. Każdą z tych propozycji burmistrz zdecydowanie odrzucił, podkreślając w pismach do CPK, że kolej wchodziłaby w osiedla mieszkaniowe, a to oznacza wykupy terenów, wysiedlenia, odszkodowania, ogromne koszty dla budżetu państwa, niszczenie tkanki miasta. 

Kilka miesięcy temu spółka CPK ogłosiła, że wybrano firmę, która opracuje studium wykonalności dla tego przedsięwzięcia.   Dokumentację przygotuje, za ponad 38 mln zł, konsorcjum czterech firm. Na  przygotowanie wariantu inwestorskiego i ogłoszenie, gdzie dokładnie przejdą tory, konsorcjum ma czas do lutego 2023 roku. 

Wedle założeń pociągi na trasie Warszawa - CPK - Płock mają jeździć na początku z prędkością do 250 km/h, a docelowo 350 km/h, tzn. do takiej wartości będzie można podnieść prędkość maksymalną, bez przebudowy torowiska i zmiany geometrii łuków. Po wybudowaniu tego odcinka z Warszawy do Płocka dojedziemy w 45 minut, a przejazd z Portu Solidarność do Płocka potrwa 30 minut.  

Na zachód od miasta
Dla sochaczewian równie istotne jak przebieg kolei dużych prędkości jest usytuowanie nowej drogi ekspresowej S50, stanowiącej część Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (AOW), projektowanej w ramach rozbudowy sieci dróg zapewniającej dogodny dojazd do CPK. W grudniu ubiegłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, że zdecydowała poprowadzić ją po zachodniej stronie Sochaczewa. 

S50 będzie trasą dwujezdniową w obu kierunkach, z pasami awaryjnymi, poboczami, pasem oddzielającym samochody jadące w przeciwnych kierunkach. CPK przewiduje, że pod jej budowę potrzebny będzie pas o szerokości ok. 100 m. Na dużych odcinkach ma przebiegać w podobnym szlaku jak przechodząca przez Sochaczew droga krajowa nr 50 (Wiskitki, Bielice, Sochaczew, Młodzieszyn, Wyszogród). 

Dziś nie znamy jeszcze dokładnej lokalizacji S50, a jedynie szeroki na kilka kilometrów korytarz, w którym projektanci umieszczą minimum sześć, a ostatecznie trzy najlepsze warianty jej przebiegu. Ustalenie ostatecznego kształtu drogi nastąpi jesienią 2024 roku.

Daniel Wachowski

A A A
29-06-2022
godz.14:28
 


nadchodzące wydarzenia

wtorek, 09.08.2022 r. 3741109 odwiedzin

Zapisz się na newsletter

e-mail       sms    
wypisz się
polecamy