Sochaczew Sochaczew Sochaczew
Jak wygrać z upałem?

Wysokie temperatury dokuczają nawet tym, którzy udali się na zasłużony wypoczynek i nie muszą chodzić do pracy. Aby nie przypłacić takiej pogody zdrowiem, lub nawet życiem, warto zastosować się do kilku wskazówek fachowców. Sytuacja jest poważna. To, że nie wszyscy wiedza jak rozważnie radzić sobie z żarem lejącym się z nieba świadczy fakt, że tylko w czerwcu w Polsce utonęło ponad 90 osób.

O upale mówić możemy gdy temperatura powietrza przy powierzchni ziemi przekracza 30 st. C. W ciągu dnia najwyższa temperatura występuje pomiędzy godziną 15 a 18, a nie jak się powszechnie sądzi – w południe. Największe promieniowanie UV notowane jest natomiast w godzinach 12-13. Warto posłuchać rad fachowców. Poniżej prezentujemy kompendium wiedzy przekazane nam przez sochaczewskich strażaków.

- dzieci i osoby starsze nie powinny wychodzić z domu, a jeżeli jest to niezbędne, to koniecznie z nakryciem głowy;

- należy nawadniać organizm – pić dużo wody, najlepiej niegazowanej;

- pod żadnym pozorem nie wolno zostawiać dzieci i zwierząt w zaparkowanym pojeździe. Temperatura w nagrzanym samochodzie może dochodzić do 50-60 °C;

- należy ograniczyć opalanie, ponieważ zbyt długie przebywanie na słońcu jest szkodliwe. Organizm łatwo może ulec przegrzaniu, a skóra poparzeniu. Należy przebywać na słońcu nie dłużej niż 2 godz., stosując przy tym kremy ochronne;

- w ciągu dnia należy zamykać w domu okna i żaluzje, by ograniczyć napływ gorącego powietrza do pomieszczeń (szczególnie po stronie nasłonecznionej). Okna należy otwierać nocą, kiedy temperatura jest niższa – jeżeli oczywiście warunki bezpieczeństwa na to pozwalają;

- należy unikać forsownego wysiłku fizycznego w najgorętszej porze dnia. Wysiłek fizyczny, jak np. bieganie, może doprowadzić do odwodnienia, skurczów mięśni spowodowanych odwodnieniem i utratą minerałów, przegrzaniem organizmu lub udaru cieplnego;

- należy nosić lekką i przewiewną odzież z tkanin naturalnych, w jasnych kolorach. Wspomoże to właściwą termoregulację organizmu;

- należny unikać picia kawy oraz napojów zawierających duże ilości cukru – sprzyjają one odwodnieniu organizmu;

- osoby przyjmujące leki powinny być w kontakcie z lekarzem, aby sprawdzić, jaki wpływ mają one na termoregulację i równowagę wodno-elektrolitową;

- jeśli odczuwamy zawroty głowy, osłabienie, niepokój lub dotkliwe pragnienie i ból głowy, należy skontaktować się z dyspozytorem medycznym, dzwoniąc pod numer alarmowy. Jeśli to możliwe należy przenieść się w chłodne miejsce;

- należy unikać skrajnych temperatur – osoby, które pracują w klimatyzowanych pokojach nie powinny od razu wychodzić na zewnątrz, gdzie panuje upał – może to spowodować szok termiczny, zwłaszcza u starszych i bardzo młodych ludzi;

- będąc nad wodą należy pamiętać, że nie wolno gwałtownie wchodzić do niej bezpośrednio po opalaniu. Zanim zaczniemy pływać, należy opłukać ciało wodą, do której wchodzimy i dopiero wtedy powoli się w niej zanurzyć;

- będąc w podróży, należy częściej robić przerwy i odpoczywać w zacienionych miejscach, by złagodzić negatywny wpływ wysokich temperatur na koncentrację;

- w upalne dni należy przygotowywać lekkie posiłki, bazujące na owocach i warzywach, które dostarczają organizmowi niezbędnych składników mineralnych i witamin, a unikać tłustych, smażonych i wysokokalorycznych dań, które dodatkowo obciążają i tak zmęczony upałem organizm;

- należy unikać spożywania alkoholu, ponieważ sprzyja on odwodnieniu organizmu.

Rady dla wypoczywających nad wodą

 - najbezpieczniejsza jest kąpiel w miejscach odpowiednio zorganizowanych i oznakowanych, będących pod nadzorem ratowników WOPR lub funkcjonariuszy Policji Wodnej,

 - nie korzystaj z kąpieli w gliniankach, stawach, na żwirowiskach – mogą być bardzo zanieczyszczone, zarośnięte i głębokie. Bardzo lekkomyślne jest pływanie w miejscach, gdzie kąpiel jest zakazana. Informują o tym znaki i tablice. Nie wolno też pływać na odcinkach szlaków żeglugowych oraz w pobliżu urządzeń i budowli wodnych, np. mostów, zapór,

 - przestrzegaj regulaminu kąpieliska, na którym wypoczywasz. Dobrze jest znać oznaczenia obowiązujące na kąpielisku: biała flaga – kąpiel dozwolona, czerwona flaga – kąpiel zabroniona, brak flagi – nie ma dyżuru ratowników.

- jeśli Twoje dzieci są w wodzie, miej nad nimi ciągły nadzór, nawet wtedy, gdy umieją pływać. Jedno zachłyśnięcie może się skończyć utonięciem. Obecność ratowników nie zwalnia rodziców lub opiekunów z obowiązku pilnowania dziecka. Odpowiedzialność za swoje dzieci zawsze ponoszą rodzice.

 - nie pływaj w wodzie o temperaturze poniżej 14 stopni Celsjusza, optymalna temperatura do kąpieli to 22-25 stopni.

 - nie pływaj również w czasie burzy, mgły, gdy wieje porywisty wiatr, pływanie po zapadnięciu zmroku oraz w nocy jest również bardzo niebezpieczne.

 - nie skacz do wody, gdy skóra jest nagrzana po bezpośrednim kontakcie ze słońcem. Przed wejściem do wody skorzystaj z prysznica lub stopniowo ochlap klatkę piersiową, szyję i nogi – unikniesz wtedy wstrząsu termicznego, skurczu lub omdlenia. Nie przebywaj też za długo w wodzie, gdyż grozi to wychłodzeniem organizmu. Po wyjściu z wody trzeba się osuszyć i przebrać w suche ubranie,

- Nie skacz do wody w miejscach nieznanych, gdy nie wiesz, jaka jest głębokość wody i jak ukształtowane jest dno. Absolutnie zabronione są w takich miejscach skoki na tzw. główkę. Pamiętaj też, żeby nie popychać innych kąpiących się i wypoczywających,
 - nigdy nie pływaj po spożyciu alkoholu, na czczo lub bezpośrednio po posiłku.

 - pamiętaj, że materac dmuchany nie służy do wypływania na głęboką wodę, podobnie jak inne gumowe zabawki, np. koło, rękawki, pontony. Korzystaj jedynie z pewnego i sprawnego sprzętu pływającego,

 - na brzegu, szczególnie w słońcu, noś nakrycie głowy, smaruj się filtrami ochronnymi, najlepiej opalaj się w ruchu, np. grając w piłkę,

 - jeżeli jesteś świadkiem udzielania pomocy człowiekowi wyciągniętemu z wody – nie przeszkadzaj ratownikom, nie komentuj ich działań; jeśli widzisz, że ktoś w wodzie lub na brzegu potrzebuje pomocy ratownika, najlepiej unieś obie ręce, krzyżuj i rozkładaj je nad głową,

- bawiąc się w wodzie, nie zakłócaj wypoczynku innym. Zadbaj o czyste kąpielisko,  

- podczas pływania kajakiem, łódką czy żaglówką, pamiętaj zawsze o założeniu dziecku kamizelki ratunkowej z kołnierzem, która musi być dopasowana do jego wagi i wzrostu oraz koniecznie zapięta.

Warto jest zapisać w telefonie numer ratunkowy nad wodą: 601 100 100. W razie wypadku podać należy  miejsce zdarzenia, opisać sytuację, stan osób poszkodowanych i ich liczbę, koniecznie podać swoje nazwisko. Nigdy nie należy jako pierwszy przerywać rozmowy z dyżurnym.

 

A A A
26-06-2019
godz.08:48
 


nadchodzące wydarzenia

niedziela, 19.09.2021 r. 3339357 odwiedzin

Zapisz się na newsletter

e-mail       sms    
wypisz się
polecamy