Czwartek, 30 maja 2024
Imieniny: Joanna, Feliks, Ferdynand
pochmurno
25°C

Kocham moją ulicę cz. XVII - 20 lat z obwodnicą

Przez dwadzieścia lat tak do niej przywykliśmy, że wydaje się, jakby była z nami od zawsze. Ma 9,2 km długości, zaczyna się w Kątach, a kończy przy centrum handlowym w Wójtówce. Pierwsze samochody pojechały obwodnicą 9 grudnia 2003 roku. 

Przez wiele lat Sochaczew był znany w Polsce z gigantycznych korków tworzących się w centrum. Codziennie ulicami Warszawską, czyli trasą krajową nr 2, przejeżdżało 20-30 tysięcy pojazdów, w tym kilka tysięcy tirów. Mieszkańcy pobliskich domów skarżyli się na nieustanne drgania, hałas, spaliny. Domy przy Warszawskiej i Traugutta (dawny odcinek trasy nr 50) pękały, nic nie dawała wymiana okien na dźwiękoszczelne, bo hałas i tak wdzierał się do mieszkań. Badania wykazywały, że wszelkie normy dopuszczalnego dziennego i nocnego hałasu są przekraczane, podobnie stężenie związków chemicznych wydobywających się z rur wydechowych. Rekordy biło stężenie rakotwórczego benzopirenu. 

Niemały udział w podjętej wreszcie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) decyzji o budowie obwodnicy, miał Komitet Protestacyjny Mieszkańców Sochaczewa. To on wpadł na pomysł, że skoro pieszy na pasach ma bezwzględne pierwszeństwo, można spacerami po zebrze zatrzymać ruch na Warszawskiej. I tak skutecznie protestować. 

Gdy GDDKiA podjęła decyzję o budowie, problemy nie zniknęły. Drugi komitet protestacyjny utworzyli mieszkańcy Boryszewa, dzielnicy przez którą poprowadzono nową trasę, domagający się m.in. wykupu ich działek i domów, odszkodowań, ekranów dźwiękochłonnych, kładki nad obwodnicą. 

Podobnie oddaniu gotowej trasy towarzyszyły kontrowersje, gdy okazało się, że dokładnie w dniu przecięcia wstęgi, czyli 9 grudnia 2003 roku, weszła w życie nowelizacja ustawy o drogach publicznych zakładająca, że w przypadku wykonania nowego odcinka drogi krajowej, stare odcinki „krajówek” automatycznie stają się drogami gminnymi. W naszym przypadku oznaczało to, że zdewastowana Płocka, Warszawska, Traugutta, Licealna, Żyrardowska i Łowicka, a także wiadukt kolejowy i most na Bzurze miałyby przejść na garnuszek miasta. Kilka dni po przecięciu wstęgi GDDKiA wezwała ówczesnego burmistrza do formalnego przejęcia od niej 6,3 km dróg. 

Rozpoczął się długi spór prawny. Miasto udowadniało m.in., że nowa trasa została oddana 5 grudnia, bo tego dnia Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego podpisał decyzję dopuszczającą ją do użytkowania i nadał swej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Samorząd złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, sprawą zainteresował Trybunał Konstytucyjny, Zarządu Związku Miast Polskich, a nawet Elżbietę Jaworowicz, tymczasem GDDKiA twierdziła, że nie po to wybudowała 9 km drogi, by nadal opiekować się Warszawską czy Traugutta. Stan zawieszenia nie mógł trwać wiecznie, więc ostatecznie miasto zabrało się za remontowanie „krajówek”. Burmistrz Czubacki w 2007 roku ruszył z kompleksową, rozłożoną na kilka etapów, przebudową ulic Traugutta, a potem Warszawskiej. 

To już na szczęście historia ze szczęśliwym zakończeniem. Od dwóch dekad mamy obwodnicę wybudowaną w latach 2001 – 2003. Trasa ma długość 9,2 km, zaczyna się w Kątach i kończy w Wójtówce. Wzdłuż niej powstały ronda: na trasie wylotowej na Poznań oraz na skrzyżowaniu ze modernizowaną drogą nr 50. Dzięki bezkolizyjnym wiaduktom kierowcy mogą dwukrotnie przejechać nad torami kolejowymi oraz nad drogą w kierunku Skierniewic. Dla potrzeb obwodnicy powstał też nowy most przez Bzurę o długości 81 metrów. Wzdłuż trasy stanęły 3 km ekranów akustycznych. 

Mieszkańcy Sochaczewa przechodzą przez pasy blokując ruch uliczny 

O blokowaniu przejazdu na krajowej „dwójce” mówiły wszystkie ogólnopolskie media, a mieszkańcy mogli przed kamerami powiedzieć, że żądają  wyprowadzenia ruchu tranzytowego poza miasto. Chodzenie po pasach to sochaczewski patent chętnie stosowany do dziś przez komitety protestacyjne w różnych zakątkach kraju

Zdjęcie przedstawia widok budowanej obwodnicy z lotu ptaka 

Pod budowę drogi inwestor wykupił ok. 300 działek i 37 zabudowanych nieruchomości. Z mapy miasta zniknęły trzy ulice – Kmicica, Chemiczna i Słoneczna, które w całości znalazły się pod obwodnicą

Zdjęcie przedstawia ludzi z komitetu protestatacyjnego w czasie otwarcia obwodnicy 

9 grudnia 2003 roku odbyły się dwa niezależne „otwarcia”. Przed południem wstęgę przecięli członkowie Komitetu Protestacyjnego Mieszkańców Sochaczewa, a w południe oficjele

Zdjęcie przedstawia samochody jadące świeżo oddaną do użytku obwodnicą 

Dwie dekady temu centrum Sochaczewa pożegnało tiry, smród i hałas. Trudno sobie wyobrazić, jak dziś żylibyśmy bez obwodnicy wybudowanej kosztem 80 mln zł

 

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

DO GÓRY

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.