Zaproponujemy most trwały, nowoczesny, innowacyjny, estetyczny…

Koncepcja a potem projekt powstaną do końca 2021 roku, natomiast budowa ruszy w 2022 roku. Dziś w starostwie powiatowym podpisana została umowa z wykonawcą dokumentacji nowego mostu jaki ma połączyć wschodnią i zachodnią część miasta, odciążyć przeprawę w śladzie ulic Płockiej i Warszawskiej, zapewnić lepszy dojazd do terenów budowlanych w gminie Sochaczew.

O konieczności budowy kolejnego mostu w Sochaczewie mówiło się od lat, jednak na konkrety trzeba było poczekać do lutego 2018 roku, gdy w kamnicach miejskich odbyło się historyczne, bo wspólne posiedzenie trzech rad – powiatu, miasta i gminy Sochaczew. Jedynym tematem obrad był właśnie most.

 

Kilka tysięcy nowych domów

W trakcie sesji omówiono dwie analizy - ewentualnej lokalizacji nowej przeprawy oraz natężenia ruchu w mieście. Wynikło z nich, że tylko 21 procent pojazdów wjeżdżających na most przy kościele należy do sochaczewian, 79 proc. kierowców to mieszkańcy okolicznych gmin, głównie gminy Sochaczew i spoza powiatu. Omówiono też prognozy tempa zabudowy lewobrzeżnej części miasta oraz sąsiadujących z nią terenów gminy Sochaczew, a co się z tym wiąże - wzrostu liczby samochodów przekraczających każdego dnia rzekę Bzurę. Gmina  w swoich planach zagospodarowania przestrzennego pod domy jednorodzinne przeznaczyła w ostatnich latach kilkaset hektarów, głównie w rejonie wsi Altanka, Bronisławy i Rozlazłów, gdzie może zamieszkać ok. 2700 rodzin, a to oznacza co najmniej 2700 samochodów w całkiem niedalekiej perspektywie 7-10 lat. W trakcie sesji poparcie dla nowej przeprawy wyrazili dyrektor szpitala oraz komendanci powiatowi policji i straży pożarnej podkreślający, że dla służb ratowniczych czas dojazdu do poszkodowanych na zasadnicze znaczenie.

Wspólna sesja zakończyła się podpisaniem umowy partnerskiej zakładającej, że liderem projektu będzie powiat, a inwestycja zostanie sfinansowana przez starostwo (przy wsparciu ministra Małeckiego powiat liczy na otrzymanie rządowej dotacji), oraz miasto i gminę Sochaczew.

 

Czas na dokumentację

Projekt budowli opracuje rzeszowska spółka Promost Consulting. Jej koszt to 974.160 zł. Umowę w tej sprawie zawarli dziś prezes Promostu Tomasz Siwowski i dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Małgorzata Dębowska. Odbyło się to w obecności posła Macieja Małeckiego, starosty Jolanty Gonty, burmistrza Piotra Osieckiego, wójta gminy Sochaczew Mirosława Orlińskiego i przewodniczącego rady powiatu Andrzeja Kierzkowskiego.

- To bardzo ważna chwila dla miasta i całej ziemi sochaczewskiej, milowy krok w rozwoju naszej lokalnej społeczności. Nowego mostu na Bzurze potrzebuje nie tylko Sochaczew, ale cała ziemia sochaczewska. Korzystać z niego będą mieszkańcy sąsiednich gmin, będzie służył nie tylko obecnemu, ale kolejnym pokoleniom – powiedziała starosta Jolanta Gonta.

- Już nie ma odwrotu, most w Sochaczewie na pewno powstanie. To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców, bo być może część zwątpiła, że ubiegłoroczna wspólna sesja trzech rad przyniesie konkretny efekt. A działo się w tej sprawie dużo. Przygotowywano różnego rodzaju analizy, a przede wszystkim skomplikowaną specyfikację do ogłoszenia przetargu. Pierwszy etap mamy za sobą. Przed nami następne działania, czyli praca nad projektem przeprawy, który pokaże najlepszą, optymalną lokalizację mostu, rozwiązującą najwięcej problemów z jakimi się borykamy – podkreślił burmistrz Piotr Osiecki.

- Ruszamy z opracowaniem projektu mostu, który nie tylko połączy dwa brzegi rzeki, ale ułatwi życie mieszkańcom ziemi sochaczewskiej, sprawi że stanie się ona jeszcze lepszym miejscem do życia. Ze swej strony zapewniam, że będę czynił starania, aby na jego budowę pojawiły się środki centralne. Myślę, że tak jak w przypadku nowej komendy policji, odwiertu geotermalnego, rozbudowy komendy straży pożarnej i tu spotkamy się z życzliwym odzewem polskiego rządu – podsumował poseł Maciej Małecki.

Tak duża inwestycja wymaga opracowania koncepcji, uzyskania szczegółowych uzgodnień z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej, wykupów gruntów, ustalenia prawa do nich, wykonania badań gruntu, oceny geologicznej, raportu środowiskowego, projektów technicznych, planu organizacji ruchu itd. Uzyskanie decyzji środowiskowej może zająć od roku do dwóch lat. Sama budowa to także dwa sezony budowlane.

 

Most symbolem ziemi sochaczewskiej?

Prezes spółki Promost Consulting prof. Tomasz Siwowski, to członek Rady Naukowej przy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wykładowca Politechniki Rzeszowskiej, ekspert od trwałości mostów i zastosowań nowych materiałów w mostownictwie. Autor kilkudziesięciu publikacji z tego zakresu.

- Jestem pasjonatem mostów. Oprócz tego, że projektuję, to uczę, jak je budować. Możecie być państwo pewni, że zaproponujemy wam most trwały, nowoczesny, innowacyjny, estetyczny. To miejsce zasługuje na taką właśnie konstrukcję. Mosty stają się symbolami miast i może wspólnie uda nam się stworzyć obiekt, który stanie się symbolem miasta, a nawet szerzej ziemi sochaczewskiej. Postaramy się, aby ta przeprawa symbolizowała współpracę trzech samorządów, bo tak zgodna współpraca, dążenie do wyznaczonego celu, niestety zdarza się rzadko – zaznaczył.

Promost został założony w 1995 roku i zajmuje się kompleksowym projektowaniem infrastruktury drogowej, kolejowej, opracuje koncepcje przestrzenne, techniczne, wielobranżowe projekty budowlane i technologiczne. Na swoim koncie ma m.in. projekty mostów w Przemyślu, Rzeszowie i Sandomierzu, dróg szybkiego ruchu i wiaduktów. Obecnie pracuje m.in. nad projektem stadionu w Katarze.

(daw)

A A A
02-08-2019
godz.14:55
 


nadchodzące wydarzenia

czwartek, 12.12.2019 r. 2676910 odwiedzin

Zapisz się na newsletter

e-mail       sms     wypisz się
polecamy