Zmiany w nieodpłatnej pomocy prawnej

Trwają przygotowania do rozpoczęcia procedury wyboru podmiotów, które od 1 stycznia 2019 roku zajmą się prowadzeniem punktów nieodpłatnej pomocy prawnej na terenie powiatu sochaczewskiego.  Punkty te cieszą się dużym zainteresowaniem mieszkańców, choć dotychczas mogły z nich korzystać jedynie grupy uprawnionych, zgodnie z wąskimi kryteriami określonymi w ustawie. Od przyszłego roku ulegnie to zmianie.

Przypomnijmy. Od stycznia 2016 r. na mocy ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej, przygotowanej w Ministerstwie Sprawiedliwości na terenie całego kraju zaczął działać system darmowej pomocy prawnej. Są to działania z zakresu administracji rządowej zlecone do realizacji powiatom. Na terenie powiatu sochaczewskiego utworzono trzy punkty realizujące założenia systemu.  

- Nieodpłatna pomoc prawna cieszy się coraz większym   zainteresowaniem mieszkańców naszego powiatu. Powstała ona w celu zniwelowania bariery przede wszystkim finansowej przed sięgnięciem  po fachową pomoc prawną. Dzięki temu rozwiązaniu, możliwość skorzystania z profesjonalnego doradztwa prawnego jest szerzej dostępna dla społeczeństwa- mówi Łukasz Szymański, radca prawny, świadczący od 2 lat pomoc w Punkcie Nieodpłatnej Pomocy Prawnej usytuowanym w urzędzie Starostwa.

- Do Punktów Nieodpłatnej Pomocy Prawnej najczęściej zgłaszają się osoby ze sprawami z zakresu prawa pracy, spadkowego, rodzinnego, a także związanymi z nabywaniem nieruchomości rolnych czy przekazywaniem gospodarstw rolnych.  Nierzadko są to też problemy dotyczące dochodzenia przez różne podmioty dawnych roszczeń pieniężnych, a także możliwości rezygnacji z towarów zakupionych w formach sprzedaży bezpośredniej - wylicza Łukasz Szymański.

W 2017 Ministerstwo Sprawiedliwości wspólnie z Kancelarią Prezydenta RP oraz Instytutem Wymiaru Sprawiedliwości podjęło prace zmierzające do znowelizowania ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej. Uchwalono ustawę, która oprócz nowych usług, jakimi jest nieodpłatne poradnictwo obywatelskie i nieodpłatna mediacja rozszerza katalog beneficjentów. Przewiduje ona, że począwszy od roku 2019 do uzyskania pomocy uprawniona będzie każda osoba fizyczna, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Ustawa przewiduje też w każdym powiecie realizację przedsięwzięć z zakresu edukacji prawnej. Dzięki współpracy rządu, samorządu i organizacji pozarządowych system gwarantuje bezpłatny dostęp do darmowych porad prawnych w lokalnych społecznościach. Obywatele będą mogli swobodnie korzystać z profesjonalnej pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego oraz z mediacji.

W powiecie sochaczewskim działają trzy Punkty Nieodpłatnej Pomocy Prawnej. Dwa z nich zlokalizowane są w siedzibie Starostwa Powiatowego, jeden zaś w Urzędzie Gminy Brochów. W Starostwie przy ul. Marsz. J. Piłsudskiego 65 (parter, wejście główne do urzędu) jeden punkt czynny jest w poniedziałki w godzinach 10.00 – 14.00 oraz od wtorku do piątku w godz. 8.00 – 12.00. Drugi czynny jest w poniedziałki w godz. 14.00 – 18.00 oraz od wtorku do piątku w godz. 12.00 – 16.00. Z kolei nieodpłatna pomoc prawna w punkcie umiejscowionym w budynku Urzędu Gminy w Brochowie udzielana od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 13.30. Tutejszy punkt funkcjonuje w ramach stosownego porozumienia zawartego pomiędzy powiatem sochaczewskim a gminą Brochów.

Starostwo Powiatowe w Sochaczewie

A A A
26-10-2018
godz.08:32
 


nadchodzące wydarzenia

czwartek, 13.12.2018 r. 2265338 odwiedzin

Zapisz się na newsletter

e-mail       sms     wypisz się
polecamy