Miasto Mieszkaniec Turysta Przedsiębiorca    
Nie bójcie się biznesu

Jak uruchomić działalność gospodarczą, nazwać firmę, skorzystać z preferencyjnych składek ZUS? Czy warto załatwiać sprawy urzędowe drogą elektroniczną i płacić dobrowolną składkę chorobową – o tym i wielu innych sprawach rozmawiali uczestnicy szkolenia, jakie odbyło się dziś w kramnicach miejskich.

Na bezpłatne szkolenie zaproszono już działających na lokalnym rynku przedsiębiorców oraz tych, którzy dopiero przymierzają się do uruchomienia firmy. Na ich pytania odpowiadały przedstawicielki Referatu Obsługi Inwestora i Działalności Gospodarczej w Urzędzie Miasta, Urzędu Skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Rozmawiano o podstawowych prawach przedsiębiorców, swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej, jej ustawowych ograniczeniach, roli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Małgorzata Przybylska z Referatu Obsługi Inwestora ostrzegała przybyłych, że krótko po złożeniu wniosku o wpis firmy do CEIDG mogą otrzymać nawet kilka wezwań do zapłaty. To oszuści, podszywający się pod Ewidencję, próbują wyłudzić kilkaset złotych za rzekomy wpis do CEIDG, tymczasem wszystkie czynności w nim wykonywane są bezpłatne.

Przedstawicielki ZUS i US przypomniały o podstawowych terminach na zgłoszenie pracowników do ubezpieczenia społecznego, na złożenie deklaracji VAT, o możliwości zawieszenia działalności gospodarczej, czy jej darmowym odwieszeniu, gdy na horyzoncie pojawia się ciekawy kontrakt. Informowały, że startujący w biznesie, w zależności od profilu firmy i skali jej dochodów, mogą wybierać formę i wysokość opodatkowania, a ta może wynosić od kilku do ponad 30 procent. Urszula Wójcicka z ZUS przypomniała, że rozpoczynający przygodę z biznesem mogą przez 24 miesiące korzystać z preferencyjnych składek ZUS, dwa razy niższych niż podstawowe. Istotnego wsparcia może udzielić też Powiatowy Urząd Pracy, który przyznaje bezzwrotne dotacje na rozpoczęcie działalności, utworzenie nowych miejsc pracy, zakup narzędzi niezbędnych do prowadzenia firmy.

Prelegenci zgodnie podkreślali, że urzędy są po to, by aktywnym ludziom pomagać, dlatego nie wolno się bać pytań. Gdy są wątpliwości, w skarbówce, ZUS i ratuszu zawsze można zasięgnąć porady. Z kolei wiceburmistrz Marek Fergiński zachęcał do zakładania profilu zaufanego na platformie ePUAP pozwalającego w sytuacjach awaryjnych np. na dokonywanie zmian danych firmy w CEIDG po godzinach pracy urzędów. Jak mówił, koszyk usług na ePUAP jest coraz szerszy, obsługa portalu prosta i liczy, że tak jak Polacy przekonali się do bankowości elektronicznej, przekonają się też do e-administracji.

Kolejne szkolenie odbędzie się 12 czerwca, a poświęcone będzie różnorodnym dotacjom unijnym dla firm. Tym razem swoją wiedzą będą dzielić się eksperci z Fundacji Wspierania Przedsiębiorczości – Twoja Inicjatywa.

 

 

Prezentacja z przeprowadzonego szkolenia dostępna tu http://www.sochaczew.pl/home/www/1866?title=Poradnik-przedsiebiorcy&filterId=4&tabId=67&pid=1866&sochaczew

A A A
05-04-2017
godz.13:11
 


podobne wiadomości
 
zapytaj burmistrza
 
pogoda
 
video
 
kamera online
 
wirtualny spacer
 
polecamy
 
najnowsze informacje
Zapisz się na newsletter aby otrzymywać najnowsze informacje z portalu.


e-mail  sms 
wypisz się    zapisz się >>
 
1696443 odwiedzin!